لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵
۱۵:۳۴ ۹.۱۱.۱۴۰۲

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی می‌گوید نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه «بر اساس تشخیص خود» علیه آمریکا اقدام می‌کنند.

اسماعیل خطیب روز دوشنبه گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی را «مقاومت» نامید و گفت: «مقاومت در منطقه بر اساس تصمیم و سیاست خودش نسبت به حضور تجاوزگرایانه آمریکا اقدام کرده و در هر مکان که تشخیص بدهد، عمل می‌کند.»

۱۵:۲۹ ۹.۱۱.۱۴۰۲

حمله به محل مورد استفاده سپاه پاسداران در دمشق چند کشته به جا گذاشت

رسانه‌های ایران گزارش دادند بر اثر حمله به محلی در نزدیکی آرامگاه دختر امام اول شیعیان معروف به «حرم سیده زینب» در حومه دمشق دو تن کشته و چندین نفر زخمی شدند.

در همین حال، رامی عبدالرحمن، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، گفت که «حمله‌های اسرائیل یک پایگاه متعلق به حزب‌الله و سپاه پاسداران ایران را هدف قرار داد و هفت نفر از جمله جنگجویان طرفدار ایران در این حمله کشته شدند».

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، محل بمباران‌شده را «مرکز مستشاری ایران» توصیف کرده و یک منبع نزدیک به متحدان ایران در خاورمیانه نیز به خبرگزاری رویترز گفت این حمله محل مورد استفاده نیروهای سپاه پاسداران را هدف قرار داده است.

تسنیم می‌نویسد که ساختمانی در «عقربا» در حومه زینبیه هدف حمله قرار گرفته و پدافند هوایی سوریه نیز علیه این حمله فعال شده بود. دولت یا رسانه‌های سوریه دربارهٔ این حمله موضع‌گیری نکرده‌اند و سخنگوی ارتش اسرائیل نیز دربارهٔ این حمله حاضر به اظهارنظر نشد.

اسرائیل چند سال است افراد و مکان‌های گروه‌های نزدیک به ایران در سوریه را هدف قرار می‌دهد و در هفته‌های اخیر نیز بر اثر حملات جداگانه، تعدادی از اعضای ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه کشته شدند.

۱۴:۱۲ ۹.۱۱.۱۴۰۲

بغداد حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی را محکوم کرد

عراق روز دوشنبه حمله پهپادی گروه‌های مورد حمایت ایران به پایگاه آمریکایی را که باعث کشته شدن سه عضو ارتش آمریکا در اردن شد، محکوم کرد و خواستار «پایان چرخه خشونت» در منطقه خاورمیانه شد.

بسام العوادی، سخنگوی دوات عراق، در بیانیه‌ای گفت که بغداد افزایش تنش‌ها را محکوم می‌کند و افزود دولت عراق تمایل دارد «برای ایجاد مقررات بنیادی در جهت جلوگیری از واکنش‌های شدید در منطقه و کنترل تشدید منازعه همکاری کند.»

گروه موسوم به «مقاومت اسلامی عراق» شامل کتائب حزب‌الله، نجبا و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به ایران مسئولیت حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی در خاک اردن در روز یکشنبه را به عهده گرفت.

در جریان این حمله دست‌کم ۳۴ تن از نیروهای نظامی آمریکا نیز زخمی شدند.

۱۱:۴۰ ۹.۱۱.۱۴۰۲

کنعانی: ایران در حمله به پایگاه آمریکایی دخالت نداشت

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به حمله روز یکشنبه به پایگاه آمریکایی در اردن که باعث کشته شدن سه عضو ارتش ایالات متحده شد، گفت «گروه‌های مقاومت» برای اقدام‌ها و تصمیم‌های خود «از ایران دستور نمی‌گیرند.»

ناصر کنعانی روز دوشنبه ۹ بهمن همچنین گفت جمهوری اسلامی در تصمیم‌گیری این گروه‌ها دخالتی ندارد و مدعی شد جنگ در غزه عامل «گسترش دامنه درگیری در منطقه» است.

گروه موسوم به «مقاومت اسلامی عراق» شامل گروه‌های شبه‌نظامی شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی در این کشور مسئولیت حمله به پایگاه «برج ۲۲» را بر عهده گرفته است.

مقام‌های ایرانی از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه با عنوان «گروه‌های مقاومت» یاد می‌کنند.

پیش‌تر یکی از سخنگوهای نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل دست داشتن ایران در حمله به نیروهای آمریکایی را رد کرده بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در بیانیه‌ای گروه‌های تحت حمایت ایران را مسئول این حمله معرفی کرده و وعده داده است که ایالات متحده به این حمله پاسخ خواهد داد.

۰۷:۵۲ ۹.۱۱.۱۴۰۲

واکنش برخی دموکرات‌های کنگره به حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی

حمله پهپادی به «برج ۲۲» که به کشته شدن سه نظامی آمریکایی منجر شد، با واکنش‌های گسترده اعضای کنگره از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات‌ روبه‌رو شده است.

از میان دموکرات‌ها، سناتور باب کیسی ضمن همدردی با خانواده‌های قربانیان این حمله، خواستار پاسخگو کردن عاملان حمله شد و در توییتی نوشت: این الگویی نگران‌کننده از سوی گروه‌های تحت حمایت ایران است که احساس جسوری و شجاعت می‌کنند.

سناتور مایکل بنت نیز حمله روز یکشنبه را «بخشی از طرح گسترده‌تر تجاوزهای فعال‌شده توسط تهران در سراسر منطقه» خواند و خواستار آن شد که آمریکا به همراه متحدان و شرکای خود برای مقابله با «نفوذ بدخیم ایران» همکاری کند.

آدام اسمیت، عضو ارشد در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، حمله روز یکشنبه را «تشدید خطرناک تنش‌ها» خواند و ضمن تاکید بر جلوگیری از گسترش درگیری‌ها، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت واکنش به این حمله و همچنین یافتن راهی برای توقف حملات ضروری است.

او همچنین دورنمای گسترش درگیری‌ها را به «وضعیت غزه» مرتبط دانست و گفت: «آنچه در غزه اتفاق می افتد بسیار مهم است» و جنگ در غزه «در حال حاضر به ایران قدرت داده است».

الیسا اسلاتکین، دیگر عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، نیز با اشاره به حملات گروه‌های مورد حمایت ایران در ماه‌های گذشته، در توییتی نوشت: این بی‌ثباتی فزاینده در سراسر خاورمیانه بیش از پیش روشن می‌کند که مذاکره‌کنندگان برای وقفه جدید در جنگ غزه و بازگشت گروگان‌ها باید با فوریت کار کنند.

شمار دیگری از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، از جمله دینا تیتوس و کتی منینگ، نیز دیدگاه‌های مشابهی بیان کرده‌اند.

از میان جمهوریخواهان، میچ مک کانل، سناتور جان کورنین، سناتور لیندسی گراهام، سناتور تام کاتن، و همچنین مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، به این رخداد واکنش نشان داده‌اند.

۰۷:۱۰ ۹.۱۱.۱۴۰۲

کشته شدن سه سرباز آمریکایی؛ جمهوری‌خواهان خواستار اقدام تلافی جویانه علیه ایران شدند

به دنبال کشته شدن سه سرباز آمریکایی در حمله در شمال شرقی اردن، شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره ایالات متحده خواستار اقدامات قاطعانه تلافی جویانه علیه ایران شدند.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، یکشنبه اعلام کرد که در حمله پهپادی شبه نظامیان مورد حمایت ایران به پایگاه برج ۲۲ در اردن سه سرباز آمریکایی کشته و ۳۴ نیروی دیگر زخمی شدند.

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه در این باره گفته است: «تنها پاسخ به این حملات باید انتقام‌جویی ویرانگر نظامی علیه نیروهای تروریستی ایران، چه در ایران و چه در سراسر خاورمیانه باشد».

این سناتور جمهوری‌خواه تاکید کرد که هر اقدام تلافی جویانه کمتر از چنین اقدامی را نشانه عدم «شایستگی» جو بایدن برای فرماندهی کل قوا ایالات متحده خواهد بود.

راجر ویکر، سناتور جمهوری‌خواه نیز گفته است:«ما باید به این حملات مکرر ایران و نیروهای نیابتی آن با حمله مستقیم به اهداف متعلق به ایران و رهبری آن پاسخ دهیم. ... وقت آن است که سریع و قاطعانه عمل کنیم تا همه دنیا ببینند.»

پیشتر نیز لیندسی گراهام و جان کورنین، سناتورهای جمهوری‌خواه نیز خواستار اقدام علیه ایران شدند.

این در حالی است که یکی از سخنگوهای نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل به وال‌استریت جورنال گفت، ایران «هیچ ارتباطی» با این حملات ندارد.

۰۵:۲۶ ۹.۱۱.۱۴۰۲

سنتکام: شمار مجروحان حمله به «برج ۲۲» در اردن به ۳۴ نفر رسید

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، یکشنبه هشتم بهمن اعلام کرد که شمار مجروحان حمله به پایگاه «برج ۲۲» در شمال شرقی اردن به ۳۴ نفر رسید و هشت تن از مجروحان نیز برای معالجه بیشتر به خارج از اردن منتقل شدند.

در بیانیه سنتکام آمده است: «در ۲۸ ژانویه (هشتم بهمن)، در حمله یک پهپاد انتحاری به پایگاهی در شمال شرقی اردن، نزدیک مرز سوریه، سه سرباز آمریکایی کشته شدند و چندین پرسنل مجروح شدند.»

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا با ارائه تازه ترین اطلاعات در خصوص مجروحان این حمله اعلام کرد: «شمار مجروحان آمریکایی دست کم به ۳۴ نفر افزایش یافته است، اما انتظار داریم که این تعداد در نوسان باشد زیرا معاینه پرسنل همچنان ادامه دارد.»

سنتکام اضافه کرد که هشت نفر از مجروحان این حمله که به مراقبت‌های سطح بالاتر نیاز داشتند به خارج از اردن منتقل شدند، اما وضعیت آنها پایدار است.

پایگاه برج ۲۲ از یک موقعیت راهبردی مهم برخوردار است و در شمال شرقی‌ اردن در نزدیکی مرز با سوریه و عراق قرار دارد. به گفته سنتکام تقریبا ۳۵۰ نفر از پرسنل ارتش و نیروی هوایی آمریکا در این پایگاه لجستیکی مستقر هستند.

طبق این گزارش، پایگاه برج ۲۲ نقش کلیدی در پشتیبانی نیروهای ائتلاف برای شکست نیروهای گروه حکومت اسلامی، داعش٬‌برعهده دارد.

۰۴:۳۴ ۹.۱۱.۱۴۰۲

یک مقام ایرانی در نیویورک دست داشتن تهران در حمله به نیروهای آمریکایی را رد کرد

یک مقام جمهوری اسلامی در نیویورک دست داشتن ایران در حمله به نیروهای آمریکایی را که به کشته شدن سه نظامی ایالات متحده منجر شد رد کرد.

یکی از سخنگوهای نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل به وال‌استریت جورنال گفت، ایران «هیچ ارتباطی» با این حملات ندارد.

او در عین حال مدعی شد که این منازعه را «نظامیان آمریکا علیه گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه آغاز کردند و چنین عملیاتی بین آنها متقابل است».

جمهوری اسلامی از نیروهای مورد حمایت خود در منطقه با عنوان «گروه‌های مقاومت» نام می‌برد.

۰۴:۲۶ ۹.۱۱.۱۴۰۲

وزیر خارجه بریتانیا حمله به نیروهای آمریکایی در اردن را محکوم کرد

وزیر خارجه بریتانیا روز یکشنبه حمله پهپادی به پایگاه «برج ۲۲» در اردن را که به کشته شدن سه سرباز آمریکایی منجر شد، محکوم کرد.

دیوید کامرون در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: « حملات گروه‌های شبه نظامی وابسته به ایران به نیروهای آمریکایی را به شدت محکوم می‌کنیم. ما همچنان از ایران می‌خواهیم تا در منطقه تنش‌زدایی کند.»

وزیر خارجه بریتانیا با خانواده‌های قربانیان این حمله ابراز همدردی کرده است.

۰۴:۱۷ ۹.۱۱.۱۴۰۲

انتقال هشت سرباز مجروح آمریکایی به خارج از اردن

یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت که هشت سرباز آمریکایی در حمله پهپادی به یک پایگاه «برج ۲۲» در یکشنبه مجروح شدند برای معالجه بیشتر به خارج از اردن منتقل شدند.

این گزارش جزئیات بیشتری از وضعیت این مجروحان ارائه نکرده است.

در جریان حمله به پایگاه «برج ۲۲» در اردن و در نزدیکی مرز سوریه و عراق در بامداد یکشنبه علاوه بر کشته شدن سه سرباز آمریکایی، دست‌کم ۳۰ تن از نیروهای نظامی این کشور نیز زخمی شدند.

سی‌ان ان می‌گوید احتمالا تعداد مجروحان این حمله به دلیل آسیب‌های ناشی از موج انفجار افزایش یابد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG