لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

پرواز جنگنده‌های چین در حریم هوایی تایوان همزمان با سفر وزیر بهداشت آمریکا


دیدار رئیس جمهوری تایوان با وزیر بهداشت آمریکا
دیدار رئیس جمهوری تایوان با وزیر بهداشت آمریکا

دولت تایوان گفت روز دوشنبه ۲۰ مرداد جنگنده‌های چینی بر فراز آبراه تایوان وارد حریم هوایی این کشور شده و موشک‌های ضد هوايی تایوان آنها را رد گیری کرده‌اند. این رویداد همزمان با سفر الکس آیزار، وزیر بهداشت آمریکا به تایوان برای اعلام حمایت دونالد ترامپ از آن کشور روی می دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز دیدار الکس آیزار از تایوان که روز یکشنبه آغاز شد سفر عالی رتبه‌ترین مقام آمریکایی به آن کشور طی ۴ دهه اخیر است.

چین تایوان را بخشی از خاک خود می داند و سفر وزیر بهداشت آمریکا به تایوان در شرایطی روی می دهد که مناسبات واشنگتن و پکن به دلایل گوناگون به شدت تیره شده است.

وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای گفت جنگنده‌های چینی حوالی ساعت ۹ صبح به وقت محلی به مدت کوتاهی بر فراز آبراه باریکی که مرز دو کشور قلمداد می شود وارد حریم هوایی تایوان شدند. این رویداد به فاصله کوتاهی قبل از دیدار وزیر بهداشت آمریکا با رییس جمهور تایوان روی داد.

در بخش دیگری از این بیانیه گفته می‌شود که موشک‌های پدافند زمین به هوا تایوان جنگنده‌های چینی را ردگیری کرده و آنها توسط هواپیماهای تایوانی از حریم هوایی این کشور رانده شدند.

دولت چین در روز‌های گذشته بدون ورود به جزییات اعلام کرده بود که سفر وزیر بهداشت آمریکا به تایوان را تلافی خواهد کرد. دولت چین تاکنون در مورد این حادثه واکنش نشان نداده است.

یک مقام ارشد و مطلع از طرح‌های امنیتی دولت تایوان به خبرگزاری رویترز گفت٬ با توجه به اینکه جنگنده‌های چینی در تیررس موشک‌های این کشور بودند پکن در واکنش به سفر وزیر بهداشت آمریکا اقدام خطرناکی انجام داده است.

از سال ۲۰۱۶ که تایوان اولین مورد از نقض حریم هوایی این کشور توسط جنگنده‌های چینی را گزارش داد این سومین مورد از این حوادث است.

در شرایطی که مناسبات چین و آمریکا به دلیل جنگ تجاری، نحوه مدیریت بحران کرونا، نقض حقوق بشر اقلیت‌های مذهبی و تشدید کنترل بر هنگ کنگ تیره شده دولت دونالد ترامپ حمایت از تایوان را در دستور کار قرار داده و فروش تسلیحات به این کشور را افزایش داده است.

آمریکا در سال ۱۹۷۹ به نفع چین مناسبات دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد.

هدف از سفر وزیر بهداشت آمریکا به تایوان تقویت مناسبات اقتصادی و همکاری‌های پزشکی و حمایت از نقش بین المللی آن کشور در مقابله با شیوع ویروس کرونا اعلام شده است.

دولت تایوان در مقابله با بحران کرونا در مقایسه با کشورهای همسایه عملکرد بهتری داشته و طبق آمارهای دولتی تاکنون حدود ۴۸۰ مورد ابتلا در این کشور شناسایی شده و فقط ۷ نفر جان خود را از دست داده اند. تایوان می گوید اکثر موارد ابتلا مربوط به افرادی است که از خارج به این کشور رفته اند.

به دلیل مخالفت دولت چین که تایوان را بخشی از قلمرو خود می داند این کشور از عضویت در بسیاری از نهادهای بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی محروم شده است.

آمریکا طرفدار عضویت تایوان در مجمع جهانی بهداشت و مشارکت فعال آن در این نهاد است.

رییس جمهور تایوان پس از دیدار با وزیر بهداشت آمریکا گفت:«می خواهم تاکید کنم که ملاحظات سیاسی هیچگاه نباید بر حق برخورداری از بهداشت ارجحیت داشته باشد. محروم کردن تایوان از مشارکت در مجمع جهانی بهداشت نقض حق جهانشمول برخورداری از بهداشت و سلامتی است.»

الکس آیزار نیز گفت تحت رهنمودهای دونالد ترامپ او و مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا تلاش کرده‌اند حق تایوان به عنوان عضو ناظر مجمع جهانی بهداشت را احیا کنند.

او افزود:«ولی حزب کمونیست چین و سازمان بهداشت جهانی مانع از این کار شده‌اند. این موضوع یکی از دلایل اصلی نارضایتی دولت آمریکا از سازمان بهداشت جهانی و ناتوانی آن از اصلاح است.»

XS
SM
MD
LG