لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

احتمال ممنوعیت «تیک‌تاک» در آمریکا با رأی اکثریت مجلس نمایندگان قوت گرفت


تجمع مخالفان ممنوعیت «تیک‌تاک» مقابل ساختمان کنگره آمریکا در روز چهارشنبه
تجمع مخالفان ممنوعیت «تیک‌تاک» مقابل ساختمان کنگره آمریکا در روز چهارشنبه

مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرد که براساس آن اگر صاحبان چینی «تیک‌تاک» آن را نفروشند، به ممنوعیت کامل این شبکه اجتماعی در آمریکا منجر خواهد شد.

این طرح روز چهارشنبه ۲۳ اسفند در صحن مجلس با ۳۵۲ رأی موافق در برابر ۶۵ رأی مخالف تصویب شد، هرچند که قبل از تبدیل شدن به قانون باید در مجلس سنا نیز تصویب شود.

دلیل تصویب این طرح نگرانی در مورد تهدیدهای ناشی از ساختار مالکیت فعلی «تیک‌تاک» برای امنیت ملی آمریکا است و به مالک «تیک‌تاک» شش ماه فرصت می‌دهد تا مالکیت این اپلیکیشن محبوب ویدئوهای کوتاه را واگذار کند و در مرحله دوم، فرآیند محدودی را ایجاد می‌کند تا به قوه مجریه اجازه دهد دسترسی به برنامه متعلق به یک دشمن خارجی را در صورتی که تهدیدی برای امنیت ملی باشد٬ ممنوع کند.

«تیک‌تاک» که در آمریکا حدود ۱۷۰ میلیون کاربر دارد، متعلق به یکی از‌ زیرمجموعه‌های شرکت چینی «بایت‌دنس» است.

قانونگذاران حامی این لایحه می‌گویند شرکت «بایت‌دنس» با حکومت چین ارتباط دارد و موظف است در صورت درخواست حکومت داده‌های شخصی کاربران آمریکایی را در اختیار آن قرار دهد.

ریشه این نگرانی مجموعه‌ای از قوانین امنیت ملی چین است که شرکت‌های خصوصی را موظف می‌کند در جمع آوری اطلاعات با دولت همکاری کنند.

کتی مک موریس راجرز، یکی از نمایندگان پیشنهاد دهنده این لایحه به خبرگزاری‌ها گفت: «ما به تیک‌تاک یک انتخاب کاملا مشخص داده‌ایم. یا باید از بایت‌دنس، شرکت مادر، که موظف به اجرای دستورات حزب کمونیست چین است جدا شود و به فعالیت در آمریکا ادامه دهد و یا در کنار حزب کمونیست چین باقی بماند و پیامدهای این تصمیم را بپذیرد. تصمیم با تیک‌تاک است.»

تصویب این لایحه در مجلس نمایندگان فقط اولین گام است و تبدیل آن به قانون مستلزم تصویب در مجلس سنا است.

چاک شومر، رئیس دمکرات مجلس سنا، گفته است برای تصمیم‌گیری در مورد نحوه بررسی متن این طرح، ابتدا باید با روسای کمیته‌های مربوطه در اين مجلس مشورت کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، نیز گفته است اگر مجالس قانونگذاری این لایحه را تصویب کنند، آن را امضا خواهد کرد که آخرین مرحله در تبدیل شدن به قانون است.

تصویب این لایحه در مجلس نمایندگان جدیدترین مورد از افزایش تنش بین چین و آمریکاست. نمایندگان با تصویب این لایحه علاوه بر مقابله با آنچه که تهدیدهای چین برای امنیت ملی آمریکا می‌دانند یک شبکه اجتماعی بسیار محبوب بین نسل جوان را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تحت فشار قرار می‌دهند.

یک سخنگوی تیک‌تاک پس از تصویب این طرح در بیانیه‌ای گفت پیش‌نویس این طرح در یک روند پنهانی با سرعتی غیرعادی از مراحل رای گیری عبور کرد.

او افزود: «ما امیدواریم که مجلس سنا حقایق را مدنظر قرار داده، به رای دهندگان خود گوش دهد و به ابعاد اقتصادی چنین تصمیمی توجه کند. هفت میلیون شرکت اقتصادی کوچک و بیش از ۱۷۰ میلیون آمریکایی از خدمات ما استفاده می کنند.»

در بین جمهوری‌خواهان ۱۹۷ نماینده به این لایحه رأی مثبت و ۱۵ نماینده رأی منفی دادند. در فراکسیون دمکرات آرای مثبت ۱۵۵ و آرای منفی ۵۰ بود.

نمایندگان جمهوری‌خواه مخالف این لایحه گفتند اگر در مورد اطلاعات شخصی و پروپاگاندا نگرانی‌هایی وجود دارد، دولت باید به کاربران «تیک‌تاک» هشدار دهد ولی تصمیم نهایی باید برعهده خود مشتریان باشد.

گروهی از نمایندگان دمکرات نیز در مورد پیامدهای منفی این تصمیم برای کاربران آمریکایی، از جمله کارآفرینان و مالکان شرکت های اقتصادی، هشدار دادند.

یک روز قبل از برگزاری جلسه رأی‌گیری، مقامات ارشد امنیت ملی در دولت آمریکا در یک جلسه غیرعلنی با نمایندگان در مورد «تیک‌تاک» و تاثیرات آن بر امنیت ملی گفت‌وگو کردند.

شرکت مالک «تیک‌تاک» همواره احتمال استفاده حکومت چین از این اپلیکیشن را رد کرده است. این شرکت می‌گویدهیچ‌گاه اطلاعات کاربران آمریکایی را در اختیار حکومت چین قرار نداده و حتی اگر از آن درخواست شود چنین کاری نخواهد کرد.

دولت آمريکا نيز تاکنون هيچ مدرکی ارائه نداده که ثابت کند «تيک‌تاک» اطلاعات کاربران آمريکايی را در اختيار حکومت چين قرار داده است.

حدود ۳۰ اينلوئنسر «تيک‌تاک» و جمعيتی که همراه آنها به واشنگتن آمده بودند، روز چهارشنبه با برگزاری اجتماعی در اطراف ساختمان کنگره آمريکا به اين لايحه اعتراض کردند.

با استفاده از گزارش‌های اسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ش.ر/ ع.م
XS
SM
MD
LG