لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۰

چگونه تیک‌تاک باعث شهرت جهانی یک سبک موسیقی شد؟


اغلب ما کم و بیش ویدئوهای تیک‌تاک را در شبکه‌های مختلف اجتماعی دیده‌ایم و با آن آشنایی داریم. بیشتر این ویدئوها توسط قشر جوان و با انگیزه‌های مختلف ساخته می‌شوند و بخشی از جریان اجتماعی و یا فرهنگی انسان مدرن شده‌اند.

ویژگی اصلی این ویدئوها ترکیب موسیقی با تصویر است و هر کاربر موزیکی را برای ویدئوی شخصی خود انتخاب می‌کند. در عین حال بیشتر افراد الگوی مشترکی را در انتخاب موزیک خود دنبال می‌کنند که این موضوع باعث شهرت جهانی یکی از سبک‌های جدید دنیای موسیقی شده است.

سبک فونک که با ضرباهنگی حماسی تأثیر بسیاری بر کاربران شبکه‌های اجتماعی گذاشته است.

این سبک در سال ۲۰۱۲ از ترکیب موسیقی هیپ‌هاپ با موسیقی الکترونیک به وجود آمد. فونک بیشتر مدیون سبک ممفیس‌رپ، یکی از شاخه‌های هیپ‌هاپ در غرب آمریکاست.

فضای غالب ممفیس‌رپ، تاریک و زیرزمینی است و این فضاسازی در سبک فونک هم دیده می‌شود. این ویژگی‌های فونک باعث شد تا این سبک به سبک مورد علاقه طرفداران ماشین‌های اسپورت خیابانی در آمریکا، ژاپن و روسیه تبدیل شود.

پس از مدتی هنرمندان و تولیدکنندگان موسیقی فعال در این سبک متوجه شدند که بیشتر آهنگ‌های آنها تنها توسط عده خاصی از مردم شنیده می‌شود و تصمیم گرفتند تا تغییری در نحوه ارائه موسیقی خود به وجود‌ آورند.

البته به دلیل فضاسازی‌های تاریک در این سبک موسیقی، شرکت‌های تهیه و پخش استقبال چندانی از آن نکردند و خود هنرمندان تصمیم به پخش موسیقی خود در شبکه‌های مختلف اجتماعی گرفتند.

استفاده کاربران جوان تیک‌تاک از موسیقی‌های فونک، به استقبال عمومی از این سبک کمک کرد. البته اغلب این کاربران جوان، از درون‌مایه و محتوای اصلی آهنگ‌های این سبک خبر ندارند.

این سبک به دلیل زیرزمینی بودن، دارای لحنی خیابانی، جمع‌گریز و حتی کمی ضد زن است، و کاربران بدون توجه به معنای آهنگ‌ها، آنها را روی ویدئوهای خود می‌گذارند.

شما در ویدئوهای شبکه‌های اجتماعی خود چقدر به محتوا و معنی آهنگ‌هایی که استفاده می‌کنید، اهمیت می‌دهید؟

XS
SM
MD
LG