لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

برنامه جدید آمریکا و متحدان نزدیکش برای مجازات عاملان حمله شیمیایی


رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا (سمت چپ) و همتای فرانسوی او ژان ایو لودریان. پاریس سوم بهمن ۱۳۹۶
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا (سمت چپ) و همتای فرانسوی او ژان ایو لودریان. پاریس سوم بهمن ۱۳۹۶

با انتشار گزارش‌هایی جدید از یک حمله شیمیایی مشکوک در سوریه، ایالات متحده و ۲۸ کشور دیگر برنامه جدیدی را برای شناسایی و مجازات هر کس که از جنگ‌افزار شیمیایی استفاده کند، آغاز کرده‌اند.

این اقدام روز سه‌شنبه سوم بهمن در پاریس اعلام شد، جایی که قرار است وزیر امور خارجه آمریکا، رکس تیلسون، با همتای فرانسوی خود، ژان ایو لودریان، و دیپلمات‌های چند کشورهای کشور دیگر دیداری غیر رسمی انجام داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این گروه قصد دارد اطلاعاتی در مورد حملات شیمیایی منتشر کرده و عاملان آن را مجازات و تحریم کند. تلاش‌های سازمان ملل برای مجازات مجرمان شیمیایی در سوریه تاکنون بارها با ممانعت روسیه مواجه شده و شکست خورده‌است.

در این ارتباط،‌ فعالان حقوق بشر و تیم‌های نجات می‌گویند که دولت سوریه روز دوشنبه دوم بهمن، در یک منطقه تحت کنترل شورشیان در حومهٔ دمشق از یک گاز سمی مشکوک استفاده کرده که حدود ۲۰ غیرنظامی را تحت تأثیر قرار داده‌است. دولت سوریه همواره استفاده از سلاح‌های شیمیایی را انکار می‌کند.

طرح کلی راهبرد آمریکا برای سوریه

دیپلمات‌های غربی و عرب خبر می‌دهند که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، همچنین قرار بود روز سه‌شنبه سوم بهمن، در نشستی رسمی در پاریس با متحدان نزدیک واشینگتن شرکت کند و طرح کلی راهبرد ایالات متحده را برای ایجاد ثبات در سوریه و یافتن راه حل سیاسی برای مسئله سوریه ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک دیپلمات خاورمیانه‌ای گفت که رکس تیلرسون قرار است به زودی مقاله‌ای در مورد راهبرد کشورش در قبال سوریه منتشر کند.

آقای تیلرسون در ماه جاری اعلام کرد که زمان مشخصی برای پایان حضور نظامی آمریکا در سوریه وجود ندارد و به عنوان بخشی از راهبرد گسترده‌تر آمریکا برای جلوگیری از احیای حکومت اسلامی (داعش) و آماده‌سازی شرایط برای کنار گذاشتن احتمالی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، ادامه خواهد داشت.

وزیر امور خارجه آمریکا اخیراً در یک سخنرانی خواستار «شکیبایی» در رابطه با کنار رفتن بشار اسد از قدرت شد؛ این اظهارات صریح‌ترین نشانه‌های پذیرش این امر از سوی آمریکا است که پشتیبانی‌های روسیه و ایران، بشار اسد را به‌گونه‌ای تقویت کرده که احتمال سرنگونی او در حال حاضر کم است.

تیلرسون افزود که استراتژی ایالات متحده در قبال سوریه بر تلاش‌های دیپلماتیک متمرکز خواهد بود.

روسیه، از پشتیبانان اصلی بشار اسد، قرار است از ۲۹ تا ۳۰ ژانویه میزبان یک کنگره صلح برای سوریه در سوچی باشد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، که کشورش از روز شنبه عملیاتی نظامی را علیه شبه‌نظامیان کُرد در شمال غربی سوریه آغاز کرده‌،‌ گفته است در نشست سوچی با موضوع سلاح‌های شیمیایی شرکت خواهد کرد اما قصد ندارد در رایزنی‌ها در مورد راهبرد واشینگتن در قبال سوریه شرکت داشته باشد.

یک تحقیق مشترک سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تأیید کرده‌است که دولت سوریه در آوریل سال ۲۰۱۷ علیه شهروندان خود گاز سارین به‌کار برده و چندین بار نیز از کلرین به عنوان سلاح استفاده کرده است.

سوریه در سال ۲۰۱۳ در چارچوب توافقی بین روسیه و ایالات متحده توافق کرد تا همه جنگ‌افزار شیمیایی خود را از بین ببرد. دولت سوریه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را انکار کرده‌است.

موضوع برجام

بنا بر گزارش‌ها، رکس تیلرسون روز سه‌شنبه در پاریس همچنین تلاش کرده است که متحدان اروپایی را جهت سخت‌گیری بیشتر در مورد توافق هسته‌ای با ایران متقاعد کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اما می‌نویسد که ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، در این دیدار از این فشار آمریکا «اظهار آزردگی» کرده و بر رعایت اصول توافق هسته‌ای و پایبندی به برجام در تأکید کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه دوم بهمن پس از دیدار با مقام‌های بریتانیا گفته بود که در زمینه جلب حمایت اروپایی‌ها برای اِعمال مجازات‌های سخت و تازه علیه ایران پیشرفت‌هایی حاصل شده‌است که می‌تواند مانع از خروج ایالات متحده از برجام شود.

با استفاده از خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس. پ.پ/ب.ک.

XS
SM
MD
LG