لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

دوربین‌های سال به انتخاب «اتحادیه‌ مطبوعاتی تصویربرداری فنی»


اتحادیه‌ مطبوعاتی تصویربرداری فنی (TIPA) بهترین دوربین‌های سال را انتخاب کرد؛ در بخش موبایل، هواوی «پی ۴۰» و در بخش بهترین دوربین دی اس ال آر پیشرفته، کانن «دی ۹۰» بهترین شناخته شدند.

بهترین دوربین‌های آینه‌دار

با وجود اینکه کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند با آمدن دوربین‌های بدون آینه، جایی برای دوربین‌های آینه‌دار باقی نماند، اما عکاسان حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای همچنان دید اپتیکال را به دید دیجیتال ترجیح می‌دهند.

در این میان دوربین کانن «دی ۹۰» توانست بهترین دوربین دی اس ال آر پیشرفته شود. این دوربین که هزار و ۲۰۰ دلار قیمت دارد دارای حسگر ۳۲ مگاپیکسلی ای‌پی‌اس-سی (APS-C) است.

این دوربین از فناوری فوکوس خودکار دوال پیکسل بهره می‌برد و سرعت فوکوس و دقت مناسبی دارد. این دوربین می‌تواند بصورت فور کی با۳۰ فریم در ثانیه فیلمبرداری کند. نرخ عکاسی پشت سر هم آن هم ۱۰ فریم در ثانیه است. برای بلاگرها و روزنامه‌نگاران این دوربین می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

در بخشی دوربین دی اس ال آر تخصصی نیکون «دی ۷۸۰» توانست بهترین عنوان را کسب کند. این دوربین دو هزار و ۲۹۷ دلار قیمت دارد و جدیدترین فناوری‌ها پردازش تصویری نیکون در این دوربین استفاده شده است.

در بخش بهترین دوربین دی اس ال آر حرفه‌ای، دوربین کانن «وان دی ایکس مارک سه» بهترین شناخته شد. این دوربین که در بخش فول فریم ۳۵ میلی متری بسیار گران قیمت بشمار می‌رود؛ شش هزار و ۵۰۰ دلار قیمت دارد. دقت بسیار بالا در فوکوس و سرعت عالی در شاتر، این دوربین را در بخش خود بهترین کرده است.

شماری از بهترین‌ها در بخش دوربین عکاسی در تصویری از وب‌سایت تیپا (اتحادیه‌ مطبوعاتی تصویربرداری فنی)
شماری از بهترین‌ها در بخش دوربین عکاسی در تصویری از وب‌سایت تیپا (اتحادیه‌ مطبوعاتی تصویربرداری فنی)

بهترین دوربین‌های بدون آینه

دوربین‌های بدون آینه سبک‌تر و گاه ارزان‌تر از دوربین‌های آینه‌دار هستند. در میان این دوربین‌ها و در بخش دوربین‌های APS-C پیشرفته نیکون زد۵۰ بهترین شناخته شد. این دوربین حدود ۸۵۰ دلار قیمت دارد و می‌تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که می‌خواهند عکاسی را شروع کنند. این دوربین در شرایط نور کم عملکرد مناسبی دارد.

در بخش دوربین APS-C تخصصی، دوربین سونی آ۶۶۰۰ توانست به دلیل توانایی همزمان بالا در عکاسی و فیلمبرداری و قدرت در فوکوس در بخش خود بهترین شود.

این دوربین از فناوری جدید سونی با نام فوکوس اتوماتیک رهگیری به‌صورت همزمان استفاده می‌کند. این دوربین می‌تواند در تعقیب سوژه بین انسان و اشیا هم تفاوت قائل شود.

در بخش دوربین APS-C تخصصی فوجی فیلم «ایکس پرو سه» بهترین شناخته شد. این دوربین هزار و ۸۰۰ دلاری دارای حسگر ۲۶ مگا پیکسلی است که تا ایزو ۱۲ هزار و۸۰۰ کارایی دارد. منظره‌یاب مناسب و تنظیمات آسان از دیگر خصوصیت‌های این دوربین است.

در بخش فول فریم تخصصی، دوربین جدید سیگما«اف پی» انتخاب شد. این شاید یکی از ارزان‌ترین دوربین‌های فول‌فریمی باشد که کاربران بتواند تهیه کنند. با این وجود این دوربین قابلیت ماژولار بالایی دارد و می‌توان از آن در پروژه‌های عکاسی صنعتی تا فیلمسازی مستند و سینمایی استفاده کرد. این دوربین هزار و ۸۰۰ دلار قیمت دارد.

اما در بخش فول فریم حرفه‌ای باز هم سونی مانند چند سال اخیر بهترین محصول را دارد. سونی «آلفا هفت آر مارک چهار» توانایی بسیار بالایی در عکاسی در ژانرهای مختلف و فیلمسازی از مستند، سینمایی، خبری تا صنعتی دارد.

این دوربین از سنسور ۶۱ مگاپیسکلی استفاده می‌کند که حتی در شرایط نوری کم هم عملکرد بی نقصی دارد این دوربین با استفاده از فناوری پیکسل شیفت می‌تواند عکس‌هایی را با وضوح ۲۴۰ مگاپیسکل ثبت کند.

با وجود قدرت فیلمبرداری بالا، این دوربین نتوانست در بخش فول‌فریم فیلمبرادری حریف پاناسونیک شود.

دوربین «اس یک اچ» بهترین انتخاب در این بخش شد. این دوربین با قیمت چهار هزار دلاری دارای توانایی برخی دوربین‌های سینمایی با قیمت بالای ۱۰ هزار دلار است. این دوربین می‌تواند فیلم‌هایی با اندازه شش کی را با کیفیت و بیت ریت بالا ضبط کند.

بهترین دوربین موبایل

چند سالی است هواوی در زمینه عکاسی موبایل از رقبا جلو افتاده است. جدیدترین محصول این شرکت با نام پی ۴۰ هم توانست بهترین دوربین موبایل شناخته شود.

هواوی در مدل پی‌۴۰ پرو از حسگر بزرگ‌تر از مدل سامسونگ گلکسی الترا برای دوربین اصلی استفاده کرده است که از نوع ۵۰ مگاپیکسلی است.

در مدل پی۴۰ پرو پلاس از بزرگ‌نمایی ۱۰ برابری اپتیکالی برای دوربین تله فوتو استفاده شده است.

دوربین فوق عریض هواوی پی ۴۰ پرو از سنسوری ۴۰ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. هر دو نسخه پی۴۰ پرو و پرو پلاس می‌توانند فیلم‌های چهارکی را با میزان ۶۰ فریم در ثانیه ضبط کند.

XS
SM
MD
LG