لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

هشدار کارشناسان درباره حفر چاه در کنار مقبره کوروش؛ ضرغامی مدعی تحریف گفته‌هایش شد


مقبره کوروش در پاسارگاد
مقبره کوروش در پاسارگاد

در پی اظهارات اخیر وزیر میراث فرهنگی و گردشگری درباره ضرورت کمک کردن از «حریم مقبره کوروش» برای حل مشکلات مردم پاسارگاد، کارشناسان محیط زیست و باستان‌شناسان درباره پیامدهای این موضوع هشدار دادند.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری روز ۲۲ مهردر جریان سفر استانی به فارس گفته بود: «امروز مردم شهر پاسارگاد به‌خاطر مقبره کوروش و قوانین ما نمی‌توانند ساختمان دوطبقه بسازند، درست کشاورزی کنند، چاه بزنند، دکل بزنند. من باید این مشکل را حل کنم. یک مقدار انقباض قوانین حریم‌ها را بردارم و انبساطی کنم».

او در ادامه از ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهورس اسلامی، خواسته بود که اجازه بدهد هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم در دولت این موضوع با اولویت مطرح شود چون این تصمیم یک تصمیم ویژه و مثل «حرکت روی لبه تیغ» است.

در واکنش به این اظهارات اسماعیل کهرم، کارشناس ارشد محیط زیست روز ۲۴ مهر در مصاحبه با پایگاه خبری «امتداد نو» درباره مدفون شدن مقبره کوروش تا ۴۰ سال آینده در «فروچاله‌ها» در صورت حفر چاه در پاسارگاد هشدار داد.

آقای کهرم خطاب به وزیر میراث فرهنگی گفته است: «برای حل مشکلی که آن را ادعا کرده‌اید، کار ناتمام آقای خلخالی را شما تمام کنید و قبر کوروش و تمام ظواهر وجود یک حکومت تمدنی ۲۵۰۰ ساله را با تعبیه دینامیت و بمب، منفجر کنید!»

آقای کهرم در ادامه با اشاره به تاثیر خشک شدن زاینده‌رود بر سی‌وسه پل و پل خواجو در اصفهان به دلیل حفر چاه و گسترش کشاورزی، اظهار داشت که این سرنوشت برای مقبره کوروش نیز قابل انتظار است.

او همچنین ضمن هشدار درباره «فرونشست دشت‌های ایران به دلیل استخراج بیش از حد از آب‌های زیرزمینی» گفته که مردم پاسارگاد می‌توانند از راه توریسم به دلیل ظرفیت موجود مقبره کوروش از انجام فعالیت‌های کشاورزی بی‌نیاز شوند، اما در صورتی که «تولی‌گری در این منطقه بر عهده کسانی باشد که ارزش این میراث ارزشمند فرهنگی را دانسته و درک کنند».

بی‌توجهی به تخریب تدریجی و گاه عمدی آثار تاریخی و باستانی در سال‌های گذشته با انتقادهای بسیاری همراه بوده است.

در همین حال، شهرام زارع، باستان‌شناس و سردبیر مجله «باستان‌پژوهی»، ضمن هشدار درباره برداشتن حریم پاسارگاد گفته است: «این اظهارنظر به معنی تعرض به نظام علمی و حقوقی محوطه میراث جهانی پاسارگاد است».

به گفته آقای زارع، دست بردن به حریم پاسارگاد بدون اجازه کمیته حراست ملی و کمیته میراث جهانی یونسکو به معنی «تخریب آگاهانه میراث ملی و جهانی است و یکی از پیامدهای آن خروج از فهرست میراث جهانی یا قرار گرفتن ذیل میراث درخطر جهانی می‌تواند باشد».

در واکنش به این انتقادها، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌ فرهنگی روز یکشنبه ۲۵ مهر در حاشیه بازدید از یک نمایشگاه، انعکاس گفته‌های خود از سوی رسانه‌ها را «تحریف عجیب» خواند و گفت که «وزارتخانه تحت مدیریت او به دنبال حفر چاه کنار مقبره کوروش نیست».

آقای ضرغامی افزود: صحبت‌های مطرح‌شده از سوی او به دلیل هجوم، اعتراض‌ها و تجمعات شدید مردم منطقه بوده که امور جاری‌شان دچار اختلال شده است.

بر اساس گزارش‌های سایت «امتداد نو»، خبرگزاری‌های ایران و سایت رادیو فردا/ف.ع/ک.ر
XS
SM
MD
LG