لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۱

«عجیب‌ترین» گونه‌های گیاهی و جانوری کشف شده در سال ۲۰۱۶


عنکبوت با کلاه جادوگری، ارکیده شیطانی، مورچه اژدهانما... در طی سال گذشته میلادی بار دیگر ثابت شد که دنیای وحش سیاره ما هنوز شگفتی‌های نهان زیادی دارد که قابل کشف و تحقیق هستند. کمیته‌ای بین‌المللی از میان بیش از هجده هزار گونه گیاهی و جانوری کشف شده در سال گذشته ده نمونه جالب را انتخاب و معرفی کرده است.

از عمق آب اقیانوس‌ها گرفته تا اوج آسمان‌ها و قلب جنگل‌ها، فرگشت یا تکامل مجموعه سترگی از انواع حیات پدید آورده است که خود را با شیوه‌های گوناگون به محیط زندگی وفق داده‌اند.

طبق تخمین کارشناسان هنوز حدود ده میلیون نوع گیاه و جانور ناشناخته وجود دارد که بسیاری از آنها، اغلب به خاطر عوامل ناشی از فعالیت انسانی، محکوم به نابودی هستند. بعضی از آنها شاید قبل از اینکه کشف شوند منقرض خواهند شد.

برای جلب افکار عمومی به این معضل، کمیته مرکز پژوهشیIISE (انستیتوی اکتشاف گونه‌ها در ایالات متحده آمریکا) از نزدیک به یک دهه پیش تا کنون سالانه فهرستی از عجیب‌ترین گونه‌ها را تهیه و منتشر می‌کند. به تازگی فهرست سال ۲۰۱۶ نیز منتشر شده است.

۱) عنکبوت هندی «اریوویکسیا گریفیندور» (eriovixia gryffindori) نام خود را از مجموعه کتاب‌های هری پاتر گرفته است، چون شکلی دارد که انگار کلاه مخروطی خاص جادوگران بر سر گذاشته است. این عنکبوت آنقدر کمیاب است که محققان تا کنون تنها یک نمونه آن را یافته‌اند.

۲) ملخ مالایی «اولوفولفیلوم کرکی» (eulophophyllum kirki) در فن استتار به استادی رسیده و درست شکل برگ درخت است. نام آن را از کاشفش پیتر کرک گرفته‌اند.

۳) جونده کوچک «گراسیلیموس رادیکس» (gracilimus radix) بر خلاف همنوعانش گوشتخوارش همه‌چیز‌خوار است و به خصوص به ریشه درختان علاقه دارد. در پانزده سال اخیر در زیستگاه آن در جزیره سولاوسی اندونزی هشت نوع جونده جدید کشف شده است.

۴) هزارپای تازه کشف شده «ایلاکمه توبینی» (illacme tobini) در واقع کمی بیش از چهارصد پا دارد و اهل ساحل غربی ایالت متحده است. به نظر می‌آید که این حشره تنها از مایعات تغذیه می‌کند، چون دارای ابزار مناسب برای قطعه قطعه کردن غذا نیست.

۵) نوع جدیدی از مورچه در پاپوآ گینه نو کشف شده است که روی پشتش خار دارد و به خاطر ظاهر اژدهامانندش به یاد اژدهای سریال بازی تاج و تخت «فئیدول دروگون» (pheidole drogon) نام گرفته است. این خارها از بافت عضله‌ای تشکیل شده‌اند و ظاهراً کارکردشان تحمل وزن سر است.

۶) البته همه جانوران این فهرست کوچک نیستند، مثل سفره‌ماهی تازه کشف شده «پتاموتریگون رکس» (potamotrygon rex) که تا بیست کیلوگرم وزن دارد و در رودخانه‌ توکانتینای برزیل زندگی می‌کند.

۷) صدپای سیاه بیست سانتیمتری کشف شده در تایلند «اسکولوپندرا کاتاراکتا» (scolopendra cataracta) تنها نمونه این حشرات است که می‌تواند شنا کند و غواص ماهری هم هست.

۸) نوعی گوجه‌فرنگی وحشی در استرالیا که «سولانوم اوسیکروئنتوم» (solanum ossicruentum) نام دارد، از خار پوشیده شده است و وقتی آن را نصف کنید رنگش از سبز و سفید به رنگ سرخ تیره خونین تغییر می‌کند.

۹) ارکیده کوهستان‌های کلمبیا «تلیپوگون دیابولیکوس» (telipogon diabolicus - دیابولیکوس ​به معنی «شیطانی» است) که شکل گلبرگ‌هایش شبیه چهره‌ای ابلیس‌مانند با گوش‌های دراز و شاخ و دهان باز است به خاطر ساخت جاده‌ای در منطقه در خطر نابودی قرار دارد.

۱۰) و آخرین گونه این فهرست کرم دریایی چروکیده‌‌ای شبیه به کیسه چرمین خالی است به نام «زنوتوربلا چورو» (xenoturbella churro) که در سواحل مکزیک پیدا شده است و نه دهان دارد نه مقعد، اما می‌تواند سخت‌ترین لقمه‌ها مانند صدف‌ را هضم کند.

منبع: وبسایت انستیتوی بین‌المللی اکتشاف گونه‌ها (International Institute for Specie Exploration)

XS
SM
MD
LG