لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۰

رئیس ستاد ارتش اسرائیل: تحولات منفی در برنامه هسته‌ای ایران منجر به «اقدام» خواهد شد


ژنرال هرتسی هالوی روز سه‌شنبه گفت ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم بیش از هر زمان دیگری پیشرفت کرده است
ژنرال هرتسی هالوی روز سه‌شنبه گفت ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم بیش از هر زمان دیگری پیشرفت کرده است

رئیس ستاد ارتش اسرائیل می‌گوید تحولات منفی در افق برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد که می‌تواند منجر به «اقدام» علیه آن شود.

ژنرال هرتسی هالوی روز سه‌شنبه دوم خرداد در ادامه گفت ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم بیش از هر زمان دیگری پیشرفت کرده است.

او در کنفرانس بین‌المللی امنیتی در شهر هرتزلیای تل‌آویو توضیح نداد منظور از «اقدام»، حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران است یا نه و اگر چنین است حمله نظامی توسط خود اسرائیل انجام خواهد شد یا با همکاری متحدان این کشور.

خبرگزاری رویترز با پوشش اظهارات ژنرال هالوی می‌نویسد نمایان شدن افق حمله نظامی از دید رئیس ستاد ارتش اسرائیل در حالی است که مشاور امنیت ملی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هم‌زمان در کنفرانس یاد شده اعلام کرد حفاری تاسیسات زیرزمینی تازه در نزدیکی تهران تهدید فوری برای تل‌آویو نیست.

در همین زمینه، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه گزارش داده بود که ارزیابی کارشناسان و تصاویر جدید ماهواره‌ای از حفاری‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران حاکی است تأسیسات هسته‌ایِ در دست احداث در دل رشته کوه‌های زاگرس در چنان عمقی واقع شده که «بعید است پیشرفته‌ترین بمب‌های آمریکایی نیز بتوانند به آن آسیب بزنند».

این گزارش می‌افزاید تأسیسات در دست احداث در ۲۲۵ کیلومتری جنوب تهران، از هم‌اکنون با سامانه پدافند هوایی حفاظت می‌شود.

ژنرال هالوی بدون اشاره به نوع واکنش اسرائیل یا متحدانش گفت: «ما ظرفیت‌هایی داریم و دیگران نیز همین طور».

رویترز می‌نویسد کارشناسان در مورد توانایی وارد کردن آسیب دائمی ارتش اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران که به‌صورت پراکنده، قابل دفاع و دور از اسرائیل هستند، اختلاف دارند. ایران تلاش برای تولید بمب هسته‌ای را رد کرده و هشدار داده است که تلافی هر حمله‌ای، ویرانگر خواهد بود.

این گزارش همچنین به گمانه‌زنی‌هایی درباره استفاده اسرائیل از کشورهای همسایه ایران، مانند آذربایجان برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران اشاره کرده؛ اما فارض رضایف، معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به رویترز گفته است «ما از ورود به مناقشات کشورهای دیگر اجتناب می‌کنیم، از جمله قرار دادن قلمرو و خاک خود در اختیار کشورهای خارجی برای هر گونه عملیات یا ماجراجویی».

تساحی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، نیز در کنفرانس هرتزلیا بدون اشاره به اقدام نظامی علیه تاسیسات زیرزمینی جدید ایران گفت: «البته حفاری تاسیسات در عمق زمین، توانایی حمله به آن را در مقایسه با تاسیسات سطحی محدودتر می‌کند: «اما جایی وجود ندارد که برای ما غیرقابل دسترس باشد».

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، حفاری تونل‌های زیرزمینی در دل رشته کوه‌های زاگرس در بخش مرکزی ایران از اواخر سال ۲۰۲۰ آغاز شده و ایران می‌خواهد بخشی از تاسیسات هسته‌ای را که پیشتر مورد حمله قرار گرفته بود، به این محل در عمق ۸۰ تا ۱۰۰ متری زمین منتقل کند.

آقای هانگبی نیز در همین زمینه گفته است پس از حادثه ۲۰۲۰ (آتش‌سوزی در تاسیسات نطنز بر اثر انفجار)، ایران در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که در تلاش است تا برخی از سالن‌های تولید سانتریفوژ خود را به «قلب کوهی در نزدیک نطنز» منتقل کند، منطقه‌ای که مهندسان ایرانی مدت‌هاست کار حفاری در آن انجام داده‌اند.

هانگبی از تهدید به حمله صریح اسرائیل خودداری کرد و حتی با اشاره به نبود بمب‌های عظیم جی‌بی‌یو-۴۳ در زرادخانه تسلیحاتی اسرائیل، اعلام کرد مسئولیت (حمله) بر عهده آمریکا خواهد بود.

او گفت به هر صورت، تاسیسات زیرزمینی جدید ایران سال‌ها زمان نیاز خواهد داشت تا تکمیل شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG