لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

فرماندهان نظامی آمریکا و روسیه در باکو در مورد ناتو و سوریه مذاکره کردند


تصویری از دیدار والری گراسیموف رییس ستاد نیروهای مسلح روسیه با الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان
تصویری از دیدار والری گراسیموف رییس ستاد نیروهای مسلح روسیه با الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان

دولت روسیه و ناتو در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که مقامات نظامی ارشد روسیه و ناتو در یک دیدار کم سابقه در شهر باکو در مورد فعالیت‌های نظامی در اروپا و وضعیت سوریه مذاکره و تبادل نظر کردند.

وزارت دفاع روسیه و ناتو گفتند ملاقات بین والری گراسیموف رییس ستاد نیروهای مسلح روسیه و کورتیس اسکاپاروتی سرفرمانده نیروهای پیمان ناتو روز پنج‌شنبه سی فروردین در شهر باکو انجام شد.

این اولین ملاقات بین این دو مقام نظامی ارشد از سال ۲۰۱۳ تاکنون است. از سال ۲۰۱۴ تحت تاثیر الحاق ناحیه کریمه به خاک روسیه و حمایت مسکو از شورشیان شرق اوکراین، مناسبات دو کشور و ارتش‌های آنها به شدت لطمه دیده است.

ناتو در واکنش به این حوادث چهار گردان از نیروهای چند ملیتی خود را به عنوان اولین نیروی واکنش به احتمال ماجراجویی‌های نظامی روسیه در خاک لهستان و جمهوری‌های بالتیک مستقر کرد و ارتش آمریکا نیز یک واحد موشک انداز پاتریوت را برای انجام مانور به لیتوانی اعزام کرد.

آمریکا در عین حال روسیه را به خاطر حمایت از رژیم بشار اسد در سوریه محکوم کرده و گفته است روسیه را مسئول حملات شیمیایی می‌داند که به رژیم سوریه نسبت داده می‌شود.

ناتو اعلام کرد ملاقات باکو «روی مسایل مربوط به آرایش و مانورهای نظامی» و راه‌های پرهیز از اقداماتی که ممکن است به جنگ منجر شود، تمرکز داشت.

ناتو در بخشی از بیانیه خود گفت: «فرماندهان نظامی دو طرف از این امکان تماس برای تقویت پیش بینی حوادث و شفافیت بهره جستند. ژنرال اسکاپاروتی و ژنرال گراسيموف توافق کردند که در آینده نیز از خطوط تماس نظامی استفاده کنند.»

وزارت دفاع روسیه نیز گفت دو طرف در مورد «اقدامات مربوط به افزایش اعتماد و راهکارهای پرهیز از بروز حادثه مذاکره کردند.»

وزارت دفاع روسیه افزود ژنرال گراسيموف در عین حال هنگام اقامت در باکو با الهام علی‌اف رییس جمهور آذربایجان نیز دیدار کرده است.

دفتر ریاست جمهوری آذربایجان نيز در بیانیه‌ای گفت: «الهام علی ‌اف و والری گراسيموف در مورد جنبه‌های فنی همکاری نظامی بین روسیه و آذربایجان و احتمال همکاری دو کشور در آینده تبادل نظر کردند.»

آقای علی‌اف پس از پیروزی بزرگ در انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان در روز چهارشنبه که از سوی مخالفان تحریم شده بود و مورد انتقاد ناظران بین المللی قرار گرفت چهارمین دوره ریاست جمهوری خود را آغاز کرد.

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG