لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

تاکید معترض جوانِ محکوم به اعدام بر «شکنجه‌ جسمی و روانی» در بازداشت‌


محمدمهدی کرمی، از معترضان بازداشتی که در دادگاه به او اتهام «افساد فی‌الارض» وارد شده است
محمدمهدی کرمی، از معترضان بازداشتی که در دادگاه به او اتهام «افساد فی‌الارض» وارد شده است

در ادامه گزارش‌ها از اعمال فشار بر بازداشتی‌های اعتراضات اخیر، محمدمهدی کرمی، معترض جوانِ محکوم به اعدام، از «شکنجه‌های جسمی، جنسی و روانی» خود در زندان خبر داد.

اکانت «۱۵۰۰ تصویر» در توییتر روز شنبه، ۱۹ آذرماه، خبر داد که محمدمهدی کرمی، متهم ردیف اول در پرونده قتل یک بسیجی، در ملاقات با خانواده خود از آزار جسمی و روانی «شدید» خود توسط ماموران حکومتی گفته است.

به گفته آقای کرمی، «هنگام بازداشت او را طوری کتک زده‌اند که بیهوش شده بود و نیروهای حکومتی فکر کردند که او مُرده و «جنازه‌اش» را اطراف دادگاه نظرآباد انداختند، اما موقع ترک آن‌جا متوجه شدند که هنوز زنده است».

محمدمهدی کرمی در ادامه از آزارهای جنسی ماموران حکومتی در طول بازداشت خبر داده و گفته است که آن‌ها «هرروز اندام‌تناسلی‌اش را لمس و تهدید می‌کنند که به او تجاوز خواهند کرد».

مهدی کرمی متهم ردیف اول در پرونده‌ یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان است که در جریان اعتراضات چهلمین روز کشته شدن حدیث نجفی در کرج کشته شد. او به «افساد فی‌الارض» متهم شده است.

این نخستین بار نیست که گزارش‌هایی از شکنجه و آزار زندانیان و معترضان بازداشتی منتشر می‌شود، چه در اعتراضات سال‌های گذشته و چه در اعتراضات اخیر.

در همین زمینه بی‌بی‌سی فارسی پیشتر به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده بود که بازجوها سهند نورمحمدزاده از دیگر بازداشت‌شدگان جوان اعتراضات سراسری را سه بار «اعدام مصنوعی» کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، بازجوها آقای نورمحمدزاده را با چشم بسته سه بار روی صندلی برده‌اند و به او گفته‌اند می‌خواهند اعدامش کنند.

سهند نورمحمدزاده، ۲۶ ساله، روز ۱۲ مهر مقابل خانه‌اش در غرب تهران بازداشت شد و بعدتر به اتهام «محاربه از طریق تخریب و ایجاد حریق در وسایل عمومی و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات» حکم اعدام دریافت کرد.

همچنین در فایل صوتی که از آقای نورمحمدزاده توسط «ایران‌وایر» منتشر شده، او می‌گوید که بازجوها با خبر جعلی سکته مادرش، او را تحت فشار قرار داده‌اند تا به همه آن‌چه می‌خواهند، اقرار کند.

خبر شکنجه و آزار این بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری پس از آن منتشر می‌شود که محسن شکاری، ۲۳ ساله، بامداد روز ۱۷ آذر اعدام شد.

اعدام محسن شکاری و اتهامات محاربه و افساد فی‌الارض که خطر اعدام برای بازداشت‌شدگان را در پی دارد، در دو روز گذشته با واکنش‌ گسترده و بی‌سابقه بین‌المللی و تشدید تحریم‌ها علیه مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی همراه بوده است.

همزمان روزنامه اعتماد در گزارشی در روز پنج‌شنبه، ۱۷ آذر، اسامی ۲۵ معترضی را که در پرونده‌‌های اعتراضات در پی کشته شدن مهسا امینی به محاربه و افساد فی‌الارض متهم شده‌اند منتشر کرد.

تمامی این افراد اتهامات واردشده به خود را رد و اعلام کرده‌اند که اقرارها و اعتراف‌های اجباری آن‌ها تحت شکنجه و تهدید بوده است.

XS
SM
MD
LG