لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

توماج صالحی خبر وضعیت سلامتی «پایدار» خود در زندان را رد کرد


توماج صالحی، خواننده رپ زندانی، با ارسال پیامی از زندان، اظهارات یکی از وکلای خود درباره وضعیت سلامتی «پایدار» خود را تکذیب کرده است.

حساب توماج صالحی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) روز ۹ مهر نوشت که میزان آسیب‌های جسمی او که ناشی از شکنجه است، «بسیار بیشتر و وحشیانه‌تر» از چیزی است که تا کنون منتشر شده است.

در پیام توماج صالحی، خواننده معترض به جمهوری اسلامی، آمده است: «من بعد از شش ماه اعلام درد دندون، بعد از هفته‌ها بی‌خوابی و تب و لرز و تعرق از درد به‌خاطر در دسترس نبودن هیچ نوع ابزاری، با سیم ماسک و نمک و درد بی‌اندازه، دندون خودم را عصب‌کشی کردم و سه روز بعد مسئولین لطف کردن، منتی بر سر ما گذاشتند و پزشکی برای پر کردن همان دندان آوردند.»

این خواننده معترض در ادامه گفته که پایش همچنان درد دارد و برایش کاری انجام نشده است.

در این پیام همچنین از «وکیل تحمیلی توماج» انتقاد شده که «به جای تلاش برای احقاق حقوق موکل خود در صدد دلجویی و سفیدشویی از قانون‌شکنی بازجویان» است.

رزا اعتماد انصاری، یکی از وکلای توماج صالحی، روز ۹ مهر به «شبکه شرق» گفته بود که توماج صالحی پس از ابلاغ حکم در ۱۹ تیرماه امسال «از بند امنیتی به بند عمومی زندان منتقل شد و تا امروز هم وضعیت سلامت پایداری در زندان داشته است.»

او همچنین اعلام کرده بود عمل جراحی پای این خواننده معترض زندانی، براساس نظر متخصص ارتوپدی، اورژانسی نیست و «تشریفات اداری و قضایی» برای این عمل در جریان است.

توماج صالحی هشتم آبان پارسال در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» پس از حدود دو ماه زندگی پنهانی در روستای گِردبیشه در استان چهارمحال و بختیاری، بازداشت و با ‌اتهاماتی چون «افساد فی‌الارض» که می‌توانست برای او حکم اعدام در پی داشته باشد، محاکمه شد.

او بر اساس اعلام وکلایش و رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان، در دادگاه به «شش سال و سه ماه حبس» محکوم شد و اکنون در زندان به سر می‌برد.

این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل، بخش آمریکا، از روز ۲۴ شهریور همزمان با سالگرد شروع اعتراضات «زن زندگی آزادی»، کارزار خود در حمایت از توماج صالحی را آغاز کرد که تا ۲۳ مهرماه ادامه خواهد داشت.

روز ۱۹ تیر و همزمان با اعلام حکم دادگاه او، بیش از ۱۵۰ سیاستمدار، نهاد و چهره سیاسی از سراسر جهان در نامه‌ای سرگشاده خواستار «آزادی فوری و بی‌قیدو‌شرط» توماج صالحی شدند.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، روزنامه شرق و رادیو فردا؛ ع.م/ پ.پ
XS
SM
MD
LG