لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

توماج صالحی «به‌دلیل افشای شکنجه و شکایت از ضابط پرونده»، به یک سال زندان محکوم شد


توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی
توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی

وکیل توماج صالحی از محکومیت موکلش به «یک سال حبس و دو سال ابطال گذرنامه و شرکت در دوره مدیریت رفتار و مهارت دانش خبر داد».

امیر رئیسیان روز دوشنبه ۱۱ دی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که این محکومیت به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و در ارتباط با اطلاع‌رسانی این رپر زندانی درباره شکایت از ضابطین پرونده‌اش، صورت گرفته است.

این وکیل دادگستری در پست خود نامه‌ای سرگشاده خطاب به غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، را منتشر و در آن عنوان کرده که «شاهد عجیب‌ترین و غیرعادی‌ترین روند رسیدگی و دادرسی» بوده است.

توماج صالحی، رپ‌خوان زندانی، ۲۷ آبان امسال‌ «پس از تحمل ۲۵۲ روز زندان انفرادی، و مجموعاً یک سال و ۲۱ روز حبس» به قید وثیقه آزاد شد اما تنها ۱۲ روز بعد و پس از انتشار ویدئویی که در آن شکنجه‌ شدنش در زندان را شرح می‌داد، با «ضرب‌وشتم» بازداشت شد.

او در این ویدئو با شرح شکنجه‌های اعمال شده در زندان گفت که به این دلیل از مسئولان زندان و رسانه‌های نزدیک به حکومت شکایت کرده است.

امیر رئیسیان در نامه سرگشاده روز دوشنبه خود نوشت که در دادسرای بابل برای آقای صالحی قرار وثیقه «۲۰۰ و ۵۰۰ میلیون تومانی» صادر شده اما به او «هیچ اجازه‌ای برای تماس با خانواده و وثیقه‌گذار داده نشده» و به‌دلیل «عجز از تودیع وثیقه»، این خواننده معترض به دادسرای اصفهان و سپس زندان این شهر منتقل شده است.

آقای رئیسیان در ادامه خطاب به محسنی اژه‌ای نوشته است: «چنین رویه‌ای نه با قانون آئین دادرسی کیفری انطباق دارد و نه با اسناد توصیه‌ای قوه قضائیه.»

پیشتر مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه با بیان این‌که برای آقای صالحی قرار بازداشت موقت صادر شده، گفته بود که این خواننده بعد از آزادی «نکاتی را گفت» که دادسرا این فرد را احضار و اتهامات جدید را به او تفهیم و قرار قانونی وثیقه نسبت به اتهامات جدید صادر کرد.

در همین زمینه اسدالله جعفری، رئیس کل دادگستری استان اصفهان، ساعاتی پس از بازداشت آقای صالحی در مصاحبه با خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، گفت که در پرونده جدید توماج صالحی، «تمام مراحل، بازداشت، بازجویی و بازپرسی مطابق قانون انجام شده است».

آقای جعفری در ادامه گفته بود که این خواننده معترض «پس از برخی اظهارنظر‌های کذب و بدون سند که در فضای مجازی منتشر کرد به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی بازداشت شد».

وکیل توماج صالحی در نامه خود به رئیس قوه قضائیه گفته است: پس از سخنان رئیس دادگستری اصفهان، او «بلافاصله اسناد و مدارک محرز» ثبت شکوائیه را به «برخی مسئولین قضایی» ارائه کرده و در فضای مجازی نیز منتشر کرده است.

این وکیل دادگستری در پایان گفت با وجود این، پرونده قضایی جدید این خواننده معترض «مختومه نشد» و «هیچ مرجعی پاسخگوی خانواده موکل نبود».

حساب کاربری منتسب به توماج صالحی روز ۲۳ آذر در شبکه‌های اجتماعی خبر داد که این خواننده معترض در جریان بازداشت دوباره توسط نیروهای حکومتی، دچار «آسیب‌دیدگی شدید چشم و صورت» شده است.

این حساب در ادامه نوشت که «آسیب‌دیدگی شدید چشم و صورت توماج صالحی در جریان ربایش خشونت‌آمیز و همراه با ضرب و شتم شدید در بابل باز هم سندی دیگر در نقض ادعای جعفری، رئیس کل دادگستری اصفهان در پایبندی کامل ضابطین قضایی به قانون» است.

بر اساس توئیت امیر رئیسیان، وکیل صالحی، و گزارش‌های رادیو فردا/پ.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG