لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

مقام رسمی: کاهش ورود گردشگران اروپایی و «افزایش» سفر چینی‌ها، روس‌ها و افغان‌های ثروتمند به ایران


رئیس انجمن دفاتر خدمات جهانگردی، مدعی افزایش ورودی «گردشگران لاکچری افغان» به ایران شده است
رئیس انجمن دفاتر خدمات جهانگردی، مدعی افزایش ورودی «گردشگران لاکچری افغان» به ایران شده است

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران می‌گوید ورود گردشگران اروپایی به ایران کاهش یافته، اما سفر اتباع چین و روسیه «رشد» داشته است.

حرمت‌الله رفیعی روز شنبه ۲۷ خرداد به خبرگزاری ایلنا گفت ماهانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار گردشگر به ایران سفر می‌‌کنند.

البته، جزئیات گفت‌وگوی او نشان می‌دهد ایران اتباع افغانستان که برای سفر به غرب یا بازگشت به کشور خود از خاک ایران عبور می‌کنند را نیز گردشگر حساب می‌کند.

با این حال این مقام مسئول مدعی افزایش ورودی «گردشگران لاکچری افغان» به ایران شده است.

آقای رفیعی گفته است مهمترین گردشگران خارجی از کشورهای عربی، خصوصا عراق هستند.

او در ادامه گفت شمار «گردشگرانی» که از کشور افغانستان به ایران سفر می‌کنند، افزایش یافته و تعداد پروازهای ما و افغانستان زیاد شده است، «این گردشگران علاوه بر حوزه سلامت (سفر به ایران برای مقاصد درمانی)، به منظور اقامت در ایران برای رفتن به بلاد غرب و یا بازگشت به وطن خود به ایران سفر می‌کنند».

به گفته او تمام پروازهای افغانستان به ایران که تقریبا ۹ تا ۱۰ پرواز در هفته است،‌ همواره «پُر» است.

او توضیح نداد که شمار گردشگران اروپایی تا چه میزان کاهش داشته، اما کشورهای غربی جمهوری اسلامی را به گروگانگیری اتباع این کشورها برای دریافت امتیازات سیاسی و مالی متهم می‌کنند.

طی سالهای گذشته نیز موارد زیادی از بازداشت و آزادی اتباع خارجی و حتی دوتابعیتی در ازای آزادی مجرمان ایرانی، دریافت پول یا امتیازات سیاسی توسط جمهوری اسلامی مشاهده شده است.

بعد از اعتراضات گسترده مردمی پارسال نیز جمهوری اسلامی زیادی شماری از شهروندان خارجی را بازداشت کرد و اخیرا نیز سه شهروند خارجی را در ازای آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات پیشین محکوم شده در عملیات تروریستی در زندانهای بلژیک، آزاد کرد.

آمارهای سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد که ورود گردشگران خارجی به ایران از بالای ۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ به زیر یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ رسیده است. هنوز گزارشی درباره آمارهای پارسال منتشر نشده است.

با اینحال، کشور ترکیه، همسایه ایران پارسال میزبان ۴۴.۵ میلیون گردشگر خارجی بود که ۸۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است.

ترکیه جذب ۵۱ میلیون گردشگر خارجی برای سال جاری را هدف‌گذاری کرده است. به رغم زلزله مرگبار ماه فوریه با ۵۰ هزار کشته، شمار گردشگران خارجی در ترکیه طی چهار ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ به بیش از ۹.۵ میلیون نفر رسید که حتی رشدی ۲۸ درصدی نسبت به دور مشابه پارسال نشان می‌دهد.

شهر دوبی امارت نیز پارسال میزبان ۱۴.۵ میلیون گردشگر خارجی بود و امسال جذب ۲۴ میلیون گردشگر را هدف‌گذاری کرده است.

سازمان جهانی گردشگری، از نهادهای تخصصی سازمان ملل، دی ماه پارسال اعلام کرد که تعداد سفرهای بین‌المللی گردشگری در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال قبل دو برابر شده و به ۹۱۷ میلیون گردشگر اوج گرفته است.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا، سازمان جهانی گردشگری، وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، رویترز و رادیو فردا؛ د.خ/ ب.ب
XS
SM
MD
LG