لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

توماج صالحی به زندان دستگرد اصفهان منتقل شده است


وکیل توماج صالحی می‌گوید موکلش در حالی روز ۹ آذرماه امسال بازداشت شده که قرار بازداشتش سه روز بعد صادر شده است
وکیل توماج صالحی می‌گوید موکلش در حالی روز ۹ آذرماه امسال بازداشت شده که قرار بازداشتش سه روز بعد صادر شده است

وکیل توماج صالحی می‌گوید این خواننده معترض در تماسی که روز دوشنبه ۱۳ آذرماه با خانواده خود داشته است، اعلام کرده که «از عصر دیروز به بند پذیرش در زندان دستگرد (اصفهان) منتقل شده است».

امیر رئیسیان، وکیل دادگستری در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت:‌ «برای پرونده اخیر هیچ قرار تأمینی صادر نشده است اما در پرونده قبلی قرار وثیقه به قرار بازداشت موقت تبدیل و تشدید شده است».

او با «عجیب» توصیف کردن این اتفاق نوشت که قرار بازداشت موقتی که در سال گذشته صادر شده «به علت الزام قانونی» نمی‌توانسته بیش از یک سال تمدید شود و موکل او به همین دلیل آزاد شده بود و مشخص نیست «با چه مجوزی قرار بازداشت صادر شده است».

توماج صالحی که در سال‌های اخیر با ترانه‌هایش درباره مسائل اجتماعی به شهرت رسیده و یکی از سرشناس‌ترین حامیان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» است، آبان پارسال پس از مدتی زندگی مخفی، در روستای گِردبیشه، از توابع استان چهارمحال و بختیاری، بازداشت شد.

او روز ۲۷ آبان‌ «پس از تحمل ۲۵۲ روز زندان انفرادی و مجموعاً یک سال و ۲۱ روز حبس» به قید وثیقه آزاد شد اما تنها ۱۲ روز بعد و پس از انتشار ویدئویی که در آن شکنجه‌ شدنش در زندان را شرح می‌داد، با ضرب‌ و شتم بازداشت شد.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، با تأیید بازداشت آقای صالحی گزارش داد که او به خاطر «اظهارنظر‌های کذب و بدون سند که در فضای مجازی منتشر کرد به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» بازداشت شد.

وکیل توماج صالحی در ادامه پست روز دوشنبه خود نوشت که توماج صالحی در حالی روز ۹ آذرماه امسال بازداشت شده که قرار بازداشتش در روز ۱۲ آذرماه یعنی سه روز بعد صادر شده است.

او در انتها تأکید کرد: «پرونده برای رسیدگی به اعتراض به قرار بازداشت موقت به دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان ارسال شده است.»

این وکیل دادگستری دو روز پیش‌تر با انتشار تصویر شکوائیه و لوایح ارائه شده به قوه قضائیه، در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت شکایت موکلش «از ضابطین تقدیم دادسرای کارکنان دولت شده است».

در تصویر شکوائیه منتشر شده که تاریخ ۳۰ مهرماه امسال را دارد، این زندانی سیاسی از مأموران اطلاعات استان اصفهان به اتهام «اذیت و آزار بدنی برای گرفتن اقرار»، «ضرب‌ و جرح عمدی»، «توهین» و «آزار و شکنجه» در روز بازداشت در آبان‌ماه سال گذشته، شکایت کرده است.

وکیل توماج صالحی در تصاویر دیگر منتشر شده از پرونده قضائی دیگر خطاب به رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان، با تشریح «وضعیت نگران‌کننده چشم» موکل خود درخواست کرده تا «رسیدگی‌های ضروری پزشکی» در این زمینه صورت گیرد.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ پ.م/ ع.م
XS
SM
MD
LG