لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۱

خزانه‌داری آمریکا از بازگرداندن تحریم‌های ایران بعد از دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه خبر داد


استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا
استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا

به دنبال تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن آمریکا از برجام، وزارت خزانه‌داری این کشور روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها علیه ایران از جمله تحریم‌های نفتی و علیه بانک مرکزی در یک دوره زمانی ۹۰ تا ۱۸۰ روزه اعمال خواهند شد.

پس از ماه‌ها انتظار و گمانه‌زنی درباره سرنوشت «برنامه جامع اقدام مشترک» موسوم به «برجام»، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا موضع این کشور درباره توافق اتمی ایران را اعلام کرد. آقای ترامپ گفت که آمریکا از برجام خارج خواهد شد و تحریم‌های تعلیق شده علیه ایران را باز می‌گرداند.

در همین زمینه، استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور دونالد ترامپ امروز تصمیم خود را در رابطه با پایان دادن به مشارکت آمریکا در برجام و آغاز بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه حکومت ایران اعلام کرد.

آقای منوچین افزود: دفتر کنترل اموال خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) بی‌درنگ اقدامات لازم برای عملی کردن تصمیم رئیس‌جمهوری را آغاز کرده است. تحریم‌ها بر اساس دوره زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه کاهش روابط بازگردانده می‌شوند».

وی گفت: پس از پایان دوره کاهش روابط، تحریم‌های مرتبط به طور کامل اعمال خواهند شد.

در این بیانیه آمده است که دفتر کنترل اموال خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در وب سایت خود چگونگی اجرای این تحریم‌ها را اعلام کرده است.

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی جامع برای حل‌وفصل ابهامات برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ایش را محدود کرد و در مقابل تحریم‌های اتمی علیه تهران تعلیق شد.

سر رسید تحريم‌های مندرج در بند ١۲۴۵ قانون اختیارات دفاع ملی (NDAA) در ۱۲ ماه مه به پایان می‌رسید و اکنون رئیس‌جمهوری آمریکا تعلیق تحریم‌های مرتبط با آن را تمدید نمی‌کند. این تحریم‌ها شامل فروش نفت ایران و تعامل بانک‌های خارجی با مرکزی ایران است.

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای گفته است، تهران برای ادامه پایبندی خود به برجام باید از دیگر طرف‌های این توافق تضمین بگیرد که منافع تهران تامین خواهد شد.

XS
SM
MD
LG