لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۲

آمریکا ویزای تجاری و سرمایه‌گذاری برای ایرانی‌ها را لغو می‌کند


خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا ب اعلام کرد که با انقضای پیمان مودت در اکتبر سال ۲۰۱۸، از این به بعد ایرانیان واجد شرایط دریافت ویزای بازرگانی و سرمایه‌گذاری (ای-۱ و ای-۲) نیستند.

«عهدنامه مودّت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی» به تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۳۴ شمسی در تهران بین ایالات متحده و دولت شاهنشاهی ایران به امضا رسید.

در بند ۳ از ماده ۲۳ این عهدنامه پیش‌بینی شده که هر یک از طرفین می‌توانند با «اخطار کتبی به مدت یک سال» آن را خاتمه داده و فسخ کنند.


ویزای (ای-۱ و ای-۲) برای بازرگانان و سرمایه‌گذاران خارجی، همچنین خانواده آنها شرایط ادامه اقامت، رفت و آمد و تمدید ویزا در آمریکا را فراهم می‌کند، اما بر اساس تصمیم جدید دولت آمریکا، ایرانیانی که دارای این نوع ویزا هستند، بعد از اتمام مدت آن باید کشور را ترک کنند یا اقدام به دریافت دیگر انواع ویزا بکنند.

خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه دوم بهمن‌ ماه اعلام کرد ایرانیانی که به خاطر مقاصد تجاری یا سرمایه‌گذاری در آمریکا هستند، احتمالا تا اتمام مدت ویزا اجازه اقامت در این کشور را داشته باشند، اما بعد از آن، از طریق ویزای تجاری یا سرمایه‌گذاری دیگر نمی‌توانند در آمریکا بمانند و باید اقدام به اخذ دیگر انواع ویزا بکنند.

آمریکا قبلا نیز محدودیت‌های ویزایی برای دیپلمات‌های ایرانی وضع کرده بود. تیر ماه پارسال مارک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با واشینگتن‌پست گفته بود وقتی دیپلمات‌های آمریکایی اجازه ندارند به تهران بروند، ما هم دلیلی برای گشت و گذار آزادانه دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک نمی‌بینیم.

در همان زمان آمریکا محدودیت‌هایی را در مورد رفت و آمد مقام‌های جمهوری اسلامی در نیویورک و اطراف آن، شهری که مقر سازمان ملل در آن قرار دارد، اعمال کرد.

آقای پومپئو سوم اکتبر پارسال اعلام کرد آمریکا از «عهدنامه مودت» با ایران خارج شده است.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه «ایران از عهدنامه مودت به عنوان ابزاری برای حمله به آمریکا استفاده کرده است»، اظهار داشت: «امروز در اینجا اعلام می‌کنم که ایالات متحده عهدنامه مودت با ایران را باطل کرده است.»

تصمیم دولت آمریکا به خروج از این پیمان ساعاتی پس از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه به نفع ایران صورت گرفت. این دادگاه با صدور قراری موقت حکم داد که ایالات متحده باید اطمینان حاصل کند که تحریم‌های یک‌جانبه‌اش علیه جمهوری اسلامی بر کالاهای اساسی یا ایمنی پروازهای مسافری اثر منفی نخواهد داشت.

آقای پمپئو گفته بود ایران برای سال‌ها عهدنامه مودت را نقض کرده و افزود که این عهدنامه باید ۳۹ سال پیش فسخ می‌شد.

با استفاده از وبسایت خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG