لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۲

اعتصاب کامیون‌داران ایران گسترده‌تر شد؛ قول مسئولان برای افزایش کرایه‌ها


اعتصاب رانندگان کامیون در مناطق مختلف ایران در دومین روز آن گسترده‌تر شد و آنها خواستار تجدیدنظر در دستمزد ثابت خود شدند.

این اعتصاب از روز سه‌شنبه اول خرداد آغاز شده و بر اساس گزارش خبرگزاری ایلنا، اعتصاب کامیون‌داران در استان‌های قزوین، لرستان، آذربایجان شرقی، مازندران و چند استان دیگر گسترش یافته و آنها «با خودداری از حمل بار سعی کرده‌اند تا مطالبات خود را به گوش مسئولان برسانند».

در همین حال، داریوش امانی، معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، روز پنج‌شنبه، سوم خرداد، در گفت‌وگو با ایلنا، خبر داد که افزایش قیمت میانگین ۱۵ درصدی کرایه کامیون‌دارها از شنبه در سراسر کشور اعمال می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه تنها یکی از مشکلات کامیون‌دارها تعیین قیمت‌های جدید است، گفت: «بازنشستگی با حداقل دستمزد، حذف یارانه حق بیمه و حق کمیسیون‌ها هم از دیگر مشکلات رانندگان کامیون است.»

امانی افزود: «یکی دیگر از مشکلات کامیون دار بازنشستگی با حداقل دستمزد است که حتی رانندگان اعلام کردند حاضرند مازاد آن را خودشان بپردازند که این موضوع هم در دست پیگیری قرار دارد و احتمالاً یک ماه آینده به نتیجه می‌رسد.»

با وجود اعلام این خبر، محمد خان‌بلوکی، رئیس اتحادیه انجمن‌های صنفی رانندگان حمل ونقل کالای کشور، روز پنج‌شنبه گفت که «هنوز بسیاری از کامیون‌داران از جمله در استان فارس، افزایش بیش از ۲۰ درصدی کرایه‌های حمل بار را خواستارند و نسبت به این میزان معترضند.»

وی به خبرگزاری ایرنا گفت که «دلال‌بازی شرکت‌های حمل ونقل اجازه نمی‌دهد رانندگان و کامیونداران به حق و حقوق قانونی خود دست یابند.»

در گزارش ایرنا از قول فعالان انجمن‌های کامیون‌داران تأکید شده که «هرچند بین ۱۵ تا ۲۰ درصد به مبلغ کرایه آنها اضافه شد اما معضل این صنف، سوءاستفاده واسطه‌هاست که نیمی از درآمد کامیونداران را به جیب می‌زنند.»

بنا بر گزارش‌ها، رانندگان کامیون از افزایش هزینه‌های مرتبط با کار خود در شرایطی که کرایه‌بار ثابت مانده‌ است، گله‌مندند و اعتقاد دارند که این کار دیگر برایشان صرف اقتصادی ندارد.

ایلنا اظهارات یکی از رانندگان کامیون در نوشهر را بازتاب داده که درباره شرایط کاری هم‌صنفی‌های خود گفته است: «مدت‌هاست که کرایه بار ثابت مانده، تعرفه‌ها را بالا نبرده‌اند؛ در حالی‌ که هزینه‌های لوازم یدکی و قطعات، روز به روز زیاد شده؛ علاوه بر این، حق بیمه‌ای که به تامین اجتماعی می‌پردازیم نیز افزایش یافته‌ است».

به گفته وی، در این شرایط سازمان حمل‌ونقل و راهداری در برخی استان‌ها «میزان بار مجاز کامیون‌داران را نیز حدود چهار تن در هر بار کاهش داده و این به معنای کاهش نرخ بار برای کامیون‌داران است».

روز چهارشنبه باشگاه خبرنگاران جوان گزارشی به نقل از مقامات سازمان راهداری ایران منتشر کرده که مدعی شده «مشکلات کامیون‌داران در بسیاری از استان‌ها رفع شده است».

داریوش امانی، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای، درخواست کامیون‌داران برای افزایش دستمزد را «منطقی» خوانده و گفته است که در دو سه سال گذشته کرایه کامیون افزایش نیافته در حالی که لوازم یدکی از جمله لاستیک با رشد قیمت مواجه بوده است.

وی در نهایت تایید کرده که «کرایه رانندگان کامیون باید ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد»، اما این امر منوط به اخذ مجوز از دستگاه‌های دولتی است و این فرایند نیز در حال طی شدن است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی این اعتصاب کامیون‌داران چند جایگاه‌ سوخت بنزین در روز سه‌شنبه از مدار سوخت‌رسانی خارج شدند.

حمایت چهره‌های اپوزیسیون از اعتصاب کامیون‌داران

برخی چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه در پیام‌هایی از اعتصاب کامیون‌داران در ایران حمایت کردند. ازجمله، رضا پهلوی، آخرین ولیعهد ایران، در پیامی توئیتری این اعتصاب را «نقطه عطف تازه‌ای در مبارزات مسالمت‌آمیز و حق‌طلبانه مردم ایران» توصیف کرد.

مریم رجوی، از رهبران ارشد سازمان مجاهدین خلق، نیز در پیامی عموم مردم را «به حمایت و پشتیبانی» از اعتصاب‌کنندگان فراخوانده است.

بر اساس گزارش‌های ایلنا، باشگاه خبرنگاران جوان و خبرگزاری آسوشیتدپرس/ س.ن / ک.ر / پ.پ

XS
SM
MD
LG