لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۷

کامیون برقی تسلا؛ نیم ساعت شارژ، ۶۴۰ کیلومتر پیمایش


مدیر عامل تسلا در کنار دو کامیون برقی این شرکت
مدیر عامل تسلا در کنار دو کامیون برقی این شرکت

با رونمایی از کامیون برقی تسلا که با یک بار شارژ توانایی پیمایش ۸۵۰ کیلومتر را دارد احتمالا یکی از بزرگترین جهش‌های صنعت کامیون‌سازی در ۱۰۰ سال اخیر رخ داده است.

این کامیون را می‌توان پرشتاب‌ترین کامیون تولیدی جهان دانست چرا که بدون تریلر شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودروی سنگین، تنها ۵ ثانیه است البته وقتی تریلر ۳۶ تنی به این کامیون متصل می‌شود این شتاب به عددی در حدود ۲۰ ثانیه کاهش می‌یابد.

این کامیون که سـِمی Semi نام دارد می‌تواند در مسیر‌های شیب دار با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. این محصول با حفظ سرعت تعیین‌شده در بزرگ‌راه‌ها، با هر بار شارژ می‌تواند تا شعاع ۸۰۰ کیلومتر حرکت کند. شعاع حرکتی سـِمی به‌عنوان یک کامیون الکتریکی از شعاع حرکتی کامیون‌های دیزلی با یک‌بار سوخت‌گیری بیشتر است.

در این کامیون برای افزایش راندمان به آیرودینامیک توجه بسیاری شده است به گونه‌ای که بسیاری ضرایب از خودروهای سوپر اسپرت بهتر است. در این کامیون سعی شده زمان شارژ نیز بهبود پیدا کند و این کامیون با نیم ساعت شارژ شدن می‌تواند ۶۴۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

صندلی راننده در مرکز کابین سـِمی قرار دارد و در دو طرف فرمان، دو نمایشگر لمسی برای کنترل قسمت‌های مختلف خودرو تعبیه شده است. دوربین‌های نصب‌شده در اطراف این کامیون سبب می‌شود راننده دیگر نگران نقاط کور نباشد. سـِمی نیز مانند دیگر خودروهای تسلا، با سیستم‌های ایمنی و کمکی بی‌شمار عرضه خواهد شد که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به سیستم خودران اشاره کرد. سیستم خودران استفاده شده در این خودرو به نسل چهارم تعلق دارد.

تسلا اعلام کرده میزان صرفه جویی سوخت این خودرو بالا است و هر ۱.۶ میلیون کیلومتر رانندگی سبب صرفه‌جویی ۲۰۰ هزار دلاری در هزینه‌ی سوخت‌گیری خواهد شد.

بر اساس اعلام شرکت تسلا، تولید سـِمی از سال ۲۰۱۹ آغاز می‌شود و علاقه‌مندان هم‌اکنون با پرداخت ۵ هزار دلار می‌توانند اقدام به رزرو یک دستگاه کامیون سـِمی کنند.

مدتی است که خودروهای الکتریکی تسلا تکانی به صنعت خودرو داده است و برخی از شرکت‌های به شدت محافظه‌کار خودرو ساز مانند مرسدس بنز را به استفاده از موتورهای الکتریکی سوق داده است.

البته در کنار تسلا تویوتا هم طرحی بلند پروازانه برای ساخت کامیون‌های پیل سوختی دارد.

این کامیون از دو واحد پیلی سوختی استفاده خواهد کرد. تویوتا این سیستم را قبلا در مدل سواری پیل سوختی خود یعنی تویوتا میرای استفاده کرده بود. در این کامیون‌ها هیدروژن به سمت واحد پیل سوختی حرکت می‌کند در این واحد هیدروژن با اکسیژن هوا مخلوط می‌شود و حاصل این واکنش تولید آب و برق است. برق توسط موتور الکتریکی برای حرکت دادن کامیون مصرف می‌شود وآب هم از اگزوز کامیون خارج می‌شود.

در کنار تسلا و تویوتا هیوندایی هم طرحی برای یک اتوبوس کاملا برقی بدون نیاز به خطوط فشار قوی برق دارد. این شرکت به‌تازگی اتوبوس برقی الک سیتی که با هر شارژ کامل مسافت ۴۶۷ کیلومتر را طی می‌کند، معرفی کرده است.

هم اکنون بیشتر اتوبوس‌های جهان از سوخت گازوئیل استفاده می‌کنند که این سوخت با تولید اکسید نیتروژن، ذرات معلق، مونو اکسید کربن و دی اکسید گوگرد یکی از عوامل اصلی آلایندگی شهرهای بزرگ جهان است. به همین دلیل برخی شرکت‌های بزرگ به دنبال تولید اتوبوس‌های برقی یا پیل سوختی بجای اتوبوس‌های دیزلی هستند.

اگر طرح‌هایی مانند اتوبوس برقی هیوندایی یا کامیون برقی تسلا به نتیجه برسد باید طی ده سال آینده شاهد یک تحول جدی در زمینه حمل و نقل جاده‌ای باشیم.

XS
SM
MD
LG