لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

ترامپ: ایران به دنبال مذاکره برای یک توافق است


دونالد ترامپ باردیگر از رویکرد دولت قبلی آمریکا در قبال ایران انتقاد کرد.
دونالد ترامپ باردیگر از رویکرد دولت قبلی آمریکا در قبال ایران انتقاد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، پنجشنبه ۱۰ مرداد گفت که ایران «بدجوری» به دنبال مذاکره با دولت او برای دستیابی به یک توافق است.

دونالد ترامپ که در تجمع هواداران خود در شهر «سینسیناتی» در ایالت اوهایو صحبت می کرد، اظهار داشت: برای حفاظت از امنیت شهروندان آمریکایی من ایالات متحده را از توافق وحشتناک هسته‌ای با ایران خارج کردم. توافقی احمقانه و وحشتناک.

اشاره دونالد ترامپ به توافق ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۱۳۹۴ در وین موسوم به برجام است. طبق این توافق ایران برخی از فعالیت های هسته‌ایش را محدود کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد.

این توافق در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما انجام شد، ولی دونالد ترامپ اردیبهشت پارسال آمریکا را از این توافق خارج کرد و تحریم علیه جمهوری اسلامی را بازگرداند.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه با انتقاد از دولت باراک اوباما اضافه کرد: ما به ایران یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار پول نقد دادیم. یک هواپیما پر از پول. جالب است بدانم وقتی آنها هواپیما را دیدند، چه حالی داشتند. جالب است بدانم با این پول چه کاری کردند. باور می‌کنید.

وی اضافه کرد: بیاد داشته باشید که چه گفتم، ایران الان کشوری است متفاوت نسبت به آنچه که در دو سال و نیم پیش بود.

دونالد ترامپ در ادامه تصریح کرد: زمانی که من کارم (را به عنوان رئیس جمهوری) آغاز کردم، ایران در همه جا حضور داشت. در چهارده تا هجده منطقه مختلف که درگیری در آن جریان داشت، حاضر بود. اما آنها الان بدجوری فقط خواهان مذاکره برای یک توافق هستند.

رئیس جمهوری آمریکا بارها گفته که برجام بدترین توافقی بوده که دیده است و به دنبال دستیابی به قراردادی تازه با تهران است که علاوه بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، شامل فعالیت‌های موشکی و نقش ایران در منطقه نیز باشد.

دونالد ترامپ توضیح بیشتری در خصوص در خواست ایران برای مذاکره ارائه نکرده است.

اما عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه گفته بود، دولت آمریکا پیشنهاد محمدجواد ظریف درباره پروتکل الحاقی را رد کرده است.

رسانه‌های بین‌المللی، از جمله روزنامه گاردین، روز پنج‌شنبه ۲۷ تیر گزارش داده بودندکه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در دیدار با خبرنگاران غربی گفته است: به دولت آمریکا پیشنهاد می‌کنیم در قبال تصویب دائمی پروتکل الحاقی در ایران، آمریکا تحریم‌ها علیه تهران را لغو کند.

مقام های آمریکایی طی ماههای اخیر تاکید کرده اند که با تشدید تحریم های اقتصادی در چارچوب «کارزار فشار حداکثری»، ایران مجبور خواهد شد تا پای میز مذاکره حاضر شود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران شروط تهران برای گفت‌وگو با آمریکا را «لغو تحریم‌ها، پایان فشار اقتصادی و بازگشت به برجام» عنوان کرده‌است.‎

اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیشتر گفت‌وگو با آمریکا را «سم» خوانده و مذاکره با دولت ترامپ را «سم مضاعف».

با استفاده از یوتیوب و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG