لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۷

کناره‌گیری جیمز متیس تا ترامپ وزیر دفاعی «همسو با دیدگاه‌های خود» داشته باشد


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۲۹ آذرماه گفته است، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا تا دو ماه دیگر کناره‌گیری می‌کند. همزمان متن استعفای جیمز متیس خطاب به دونالد ترامپ منتشر شده است.

جیمز متیس یک روز پس از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه استعفای خود را اعلام کرده است.

جیمز متیس در این نامه تصریح کرده است، از آنجا که حق رئیس جمهوری است که وزیر دفاعی داشته باشد که با دیدگاه‌هایش همسو باشد، تصمیم گرفته است از سمت وزارت دفاع کناره گیری کند.

آقای متیس در استعفای خود اشاره‌ای به تصمیم دونالد ترامپ در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نکرده است.

دونالد ترامپ در توییتر خود با اشاره به «بازنشستگی» ژنرال متیس تا پایان فوریه، گفته است، در دوران وزارت دفاع او پیشرفت‌های بزرگی حاصل شده است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین تصریح کرده است که به زودی وزیر جدید دفاع را معرفی خواهد کرد.

جیمز متیس در نامه خود نوشته است: معتقدم ما در مقابل کشورهایی که منافع راهبردی آنها روز به روز تنش بیشتری با منافع ما دارد، می‌بایست رویکردی صریح و قاطع داشته باشیم.این خیلی روشن است که به طور مثال چین و روسیه در پی آن هستند نظمی جهانی بر اساس مدل اقتدارگرایانه خود ایجاد کنند.

آقای متیس تصریح کرده است، بهمین دلیل ما می‌بایست از همه قدرت آمریکا برای دفاع همگانی استفاده کنیم.

جیمز متیس تصریح کرده است: دیدگاه‌های من در خصوص رفتار محترمانه در قبال متحدان و همچنین رویکردی هشیارانه در زیر نظر داشتن بازیگران مخرب و همزمان رقابت‌های راهبردی، متکی بر چهار دهه تجربه‌ام در خصوص این مسائل است.

به گزارش رویترز، جیمز متیس پس از دیدار با دونالد ترامپ در بعداز ظهر پنجشنبه تصمیم خود در خصوص کناره گیری را اعلام کرد.

یک مقام ارشد کاخ سفید به رویترز گفته است، رئیس جمهوری و وزیر دفاع در خصوص برخی از مسایل با یکدیگر اختلاف نظر داشتند. اما نمی‌دانم این اختلافات بر سوریه بوده باشد.

استعفای جیمز متیس واکنش هایی در داخل امریکا درپی داشته است.

سناتور جمهوریخواه میچ مک کانل از استعفای جیمز متیس ابراز تاسف کرده است.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه دیگر نیز در توییتر خود نوشته است: استعفا نامه ژنرال متیس خیلی صریح نشان می‌دهد ما به سمت مجموعه‌ای از سیاست‌های اشتباه در حرکت هستیم که کشور را به مخاطره می اندازند، به اتحاد با همپیمانان ما لطمه می‌زنند و دشمنان ما را قویتر می‌کنند.

در همین زمینه، چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات در سنای آمریکا، در واکنس به استعفای وزیر دفاع گفته است ، ژنرال متیس به دلیل اختلاف نظر بر سر سوریه و دیوار مرزی از سمت خود استعفا کرد.

آمریکا تصمیم به خروج از سوریه را در شرایطی اعلام کرده که وضعیت در شمال سوریه بسیار متشنج است. رئیس‌جمهوری ترکیه در روزهای اخیر بارها هشدار داده که ارتش آن کشور به زودی عملیاتی را علیه کردهای سوریه آغاز خواهد کرد. آنکارا کردهای سوریه را متحد پ‌کاکا (حزب کارگران کردستان ترکیه) و یک گروه تروریستی می‌داند.

دونالد ترامپ اوایل وقت پنجشنبه در پیام‌هایی در شبکه توئیتر از تصمیم خود دفاع کرد و گفت که این تصمیم نباید «تعجب‌آور» باشد.

رئیس جمهوری آمریکا گفته بود: «دولت‌های روسیه ، ایران و سوریه از خروج نظامیان آمریکایی خوشحال نیستند چون اکنون باید با داعش و سایر دشمنان خود بدون کمک ما بجنگند».

دونالد ترامپ تصریح کرد، آمریکا تمایلی ندارد که پلیس خاورمیانه باشد.

همزمان بنیامین نتانیاهو نیز با ورود به این موضوع گفت اسرائیل فعالیت‌های خود در سوریه را «تشدید» خواهد کرد تا ایران نتواند از خلاء ایجاد شده در نتیجه خروج نظامیان آمریکایی بهره‌برداری کند.

با استفاده از گزارش های رویترز و رادیو فرا؛ خ
XS
SM
MD
LG