لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۲

ترامپ: اگر خاشقجی به قتل رسیده باشد، پیامد بسیار شدیدی برای عربستان خواهد داشت


رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید این طور به نظر می‌رسد که جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، به احتمال زیاد مرده و این برای من غم‌انگیز است.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه ۲۶ مهرماه در مسیر رفتن به یک کارزار انتخاباتی در مونتانا گفت منتظر نتایج تحقیقات درباره ناپدید شدن خاشقجی است که از دو هفته پیش پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده است.

گزارش رسانه‌های ترکیه حاکی است که وی در این کنسولگری توسط تیمی ۱۵ نفره از ماموران امنیتی سعودی کشته و جسدش قطعه قطعه شده است. ریاض تاکنون این گزارش‌ها را رد کرده است.

دونالد ترامپ در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص این که آیا جمال خاشقجی مرده است، گفت: قطعا این‌طور به نظر می رسد...خیلی غم انگیز (است).

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید، اگر رهبری عربستان سعودی در این اتفاق دست داشته باشد پیامدهای آن «بسیار شدید» خواهد بود.

اظهارات آقای ترامپ در حالی است که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، ساعاتی پیش اعلام کرد به رئیس‌جمهوری گفته است که واشینگتن باید چند روز بیشتر به سعودی‌ها وقت دهد تا تحقیقات خود را درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی جمع‌بندی کنند.

این در حالی است که استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه ۲۶ مهر اعلام کرد در کنفرانس مهم سرمایه‌گذاری که هفته آینده در ریاض برگزار خواهد شد شرکت نخواهد کرد.

وزیر خزدانه داری آمریکا در توئیتی نوشته است: «هم اکنون با دونالد ترامپ و مایک پومپئو ملاقات کردم و تصمیم گرفتیم که من در نشست سرمایه‌گذاری آینده در عربستان سعودی شرکت نکنم».

لیام فاکس، وزیر تجارت بریتانیا نیز اعلام کرده است که در این کنفرانس شرکت نخواهند کرد.

عربستان از مدت‌ها پیش، به امید جلب سرمایه‌گذاری‌های عمده بین‌المللی در راستای اجرای طرح‌های کلانی اقتصادی مورد نظر ولیعهد سعودی، همایش سه روزه‌ای را برای اول تا سوم آبان با عنوان «داووس در صحرا» در ریاض تدارک دیده بود.

«نقش احمد العسیری»

در همین حال، روزنامه «نیویورک‌تایمز» در شماره روز پنجشنبه خود به نقل از «سه منبع آگاه» با پرونده جمال خاشقجی نوشته که حکومت عربستان در صدد است تا مسئولیت کشتن این روزنامه‌نگار منتقد سعودی را به گردن ژنرال احمد العسیری بیاندازد.

احمد العسیری که پیشتر سخنگوی ائتلاف عربی در جنگ یمن به رهبری عربستان بود، یک مقام ارشد اطلاعاتی معرفی شده است که رابطه خیلی نزدیکی با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، دارد.

نیویورک تایمز می‌گوید سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا کاملا متقاعد شده‌اند که ولیعهد سعودی در ناپدید شدن جمال خاشقجی دست داشته است.

XS
SM
MD
LG