لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

اقدام ترامپ برای مقابله با بحران ناشی از داروهای مخدر در آمریکا


دولت دونالد ترامپ در دستور العملی به مدیران نهادهای بهداشتی و اضطراری از آنها خواهد خواست تا تعداد مرگ و میر ناشی از مصرف داروهای مخدر را کاهش دهند.
دولت دونالد ترامپ در دستور العملی به مدیران نهادهای بهداشتی و اضطراری از آنها خواهد خواست تا تعداد مرگ و میر ناشی از مصرف داروهای مخدر را کاهش دهند.

دولت دونالد ترامپ روز پنجشنبه با اعلام وضعیت اضطراری در عرصه بهداشت عمومی به مقابله با بحران ناشی از مصرف داروهای مخدر خواهد شتافت و منابع بیشتری را صرف این نبرد می‌کند.

طبق آمارهای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها بیش از ۱۴۰ آمریکایی هر روز به خاطر مصرف بالای اين نوع داروها و مواد مخدر جان خود را از دست می دهند.

به گزارش رادیو عمومی ملی آمریکا، دولت دونالد ترامپ قرار است در دستور العملی به مدیران نهادهای بهداشتی و اضطراری از آنها بخواهد تا تعداد مرگ و میر ناشی از مصرف داروهای مخدر را کاهش دهند.

در ماه اوت آقای ترامپ گفته بود می‌خواهد اعلام وضعیت اضطراری ملی کند. وی در روزهای اخیر نیز بر این وعده خود تاکید کرد، اما کاخ سفید در نهایت گفت که اعلام وضعیت اضطراری در عرصه بهداشت عمومی مناسب‌تر از وضعیت اضطراری ملی است.

در این حال برخی از کارشناسان مبارزه با اعتیاد مثل دکتر اندرو کولونی می‌گویند که اساسا دولت در برخورد با این معضل تاخیر داشته است.

او می‌افزاید که انتظار داشت دولت پس از بیانیه آقای ترامپ در ماه اوت به سرعت اقداماتی انجام دهد: «اگر مسئله‌ای حالت اضطراری دارد توقع این است که نهادهای مسئول خیلی سریع در مورد آن واکنش نشان دهند.»

آقای ترامپ پس از رسيدن به مقام ریاست جمهوری کمیته‌ای را به ریاست کریس کریستی، فرماندار نیوجرسی مامور تحقیق در مورد بحران داروهای مخدر کرد. این کمیته در گزارش اولیه خود از رییس جمهور خواست در این زمینه وضعیت اضطراری ملی اعلام کند. صدور این دستور می‌تواند منابع بیشتری به درمان اختصاص داده و دسترسی نیازمندان به داروهای مقابله با مصرف بالای مواد مخدر را فراهم کند.

در ماه اوت، چند روز قبل از آن که رییس جمهور وعده دهد که وضعیت اضطراری ملی اعلام خواهد کرد، تام پرایس وزیر بهداشت گفت به نظر او اعلام این وضعیت ضروری نیست. دو ماه بعد از این ماجرا آقای پرایس از مقام وزارت بهداشت کناره‌گیری کرد.

دکتر کیث هامفریز، پروفسور روانپزشکی در دانشگاه استنفورد و از مشاوران دولت باراک اوباما می‌گوید تام پرایس با برنامه‌های ترک اعتیاد موافق نبود.

او می‌افزاید: «وقتی تام پرایس عضو کنگره بود با قانونی که شرکت‌های بیمه را موظف می کرد درمان اعتیاد را پوشش دهند مخالفت کرد. او به روش درمان اعتیاد به هروئین با استفاده از تجویز متادون باور نداشت. بنابراین خروج او از مقام وزارت بهداشت مثبت است.»

در هفته جاری مدیر اداره کنترل مواد غذایی و دارو در گزارشی به یکی از کمیته‌های کنگره گفت این نهاد تشویق و توسعه روش‌های درمان اعتیاد با کمک دارو و با استفاده از متادون، بوپروفین و نالترکسون را آغاز خواهد کرد. این تصمیم مهمی است چون در حال حاضر بعضی از ایالت‌ها هزینه برخی از این درمان‌ها را نمی‌پردازند. مدافعان این روش‌ها منتظرند ببینند رییس جمهور در این زمینه چه خواهد گفت.

کنگره آمریکا در حال حاضر ۵۰۰ میلیون دلار در سال به طرح‌های درمان اعتیاد اختصاص می دهد. دکتر کولونی می گوید برای کمک به ۲۷ میلیون آمریکایی که داروها و مواد مخدر مصرف می کنند به بودجه بیشتری نیاز هست. او معتقد است رقم مناسب حدود ۶ میلیارد دلار در سال است.

دکتر کولونی از دولت اوباما به خاطر کندی در پذیرش بحران اعتیاد به داروهای مخدر انتقاد می‌کند. به گفته او این حالت بحرانی در سال ۱۹۹۶ آغاز شد و اداره کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا در سال ۲۰۱۱ آن را یک اپیدمی اعلام کرد.

کاتلین سبلیوس وزیر بهداشت در دولت باراک اوباما با این موافق است و می‌گوید: «احتمالا ما اقدامات کافی انجام ندادیم. اگر وسعت و دامنه مشکل و عوامل موثر در آن را سال‌ها پیش تشخیص می‌دادیم حتما موثر می‌بود. و شاید از تعداد زیادی از مرگ‌های ناشی از مصرف بالای داروهای مخدر پیشگیری می‌کرد.»

XS
SM
MD
LG