لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۹

دولت ترامپ خدمات رایگان پیشگیری از بارداری را محدود می‌کند


این تصمیم دولت دونالد ترامپ سیاست‌های کنترل جمعیت دولت باراک اوباما را که در طرح بیمه‌های عمومی پیش‌بینی شده بود به چالش می‌کشد
این تصمیم دولت دونالد ترامپ سیاست‌های کنترل جمعیت دولت باراک اوباما را که در طرح بیمه‌های عمومی پیش‌بینی شده بود به چالش می‌کشد

با مقررات جدیدی که اداره بهداشت و خدمات انسانی دولت آمریکا روز جمعه اعلام کرد از این پس کارمندان نهادهای تحت مسئوليت این اداره می‌توانند بر اساس اعتقادات دینی خود خدمات مربوط به پیشگیری از بارداری را در اختیار متقاضیان قرار ندهند.

این تصمیم سیاست‌های کنترل جمعیت دولت باراک اوباما را که در طرح بیمه‌های عمومی پیش‌بینی شده بود به چالش می‌کشد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، طبق این مقررات طیف‌های وسیعی از کارمندان نهادهای بهداشت و خدمات انسانی، از جمله نهادهای غیرانتفاعی و موسسات خصوصی یا شرکت‌های مورد حمایت بخش دولتی، اگر «مخالفت دینی یا اخلاقی جدی داشته باشند» می‌توانند از ارائه خدمات پیشگیری از بارداری در چارچوب بیمه‌های عمومی امتناع کنند.

کارشناسان می گویند تصویب این مقررات باعث خواهد شد که صدها تن از کارکنان بخش خدمات انسانی و درمانی از این پس طبق نظر شخصی خود تصمیم بگیرند.

این تازه‌ترین مورد از تغییر در بخش مربوط به کنترل جمعیت بیمه‌های درمانی عمومی است که توسط دولت باراک اوباما تنظیم شده بود و طبق آن پیشگری از بارداری بخش مهمی از خدمات درمانی عمومی تلقی می‌شد.

طبق آمارهای مرکز حقوقی زنان، در آمریکا حدود ۵۵ میلیون زن از خدمات رایگان پیشگیری از بارداری بهره‌مند هستند. به گفته این نهاد، اجرای این مقررات تنها در سال ۲۰۱۳ باعث شده مجموع زنانی که قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنند حدود ۱.۴ میلیارد دلار در هزینه این قرص‌ها صرفه‌جویی کرده باشند.

کارشناسان بهداشت زنان می‌گویند هنوز مشخص نیست که دامنه تاثیرات این مقررات جدید چه تعداد از زنان کشور را در بر خواهد گرفت.

شبکه خبری سی‌ان‌ان یادآوری می‌کند دیوان عالی آمریکا سه سال پیش تصویب کرد که نهادهای غیرانتفاعی خصوصی و انجمن‌های مذهبی مختارند برخی از روش‌های پیشگیری از بارداری را در چارچوب بیمه کارمندان در اختیار آنها قرار ندهند.

دونالد ترامپ در ماه مه با صدور فرمانی که هدف آن «حفاظت از آزادی مذهبی» عنوان شده به نهادهایی که مخالف بخش کنترل جمعیت در طرح بیمه عمومی باراک اوباما هستند اجازه داده بود که براساس اعتقادات مذهبی خود این بخش و از جمله خدمات مربوط به پیشگیری از بارداری از اجرا نکنند.

در آن زمان دونالد ترامپ گفت:«ما هیچگاه از تبعیض مذهبی دفاع نخواهیم کرد.»

XS
SM
MD
LG