لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۹

برایان هوک درباره ایران به سنای آمریکا گزارش می‌دهد


برایان هوک گفته است اگرجانشین قاسم سلیمانی راه او را «در کشتن آمریکایی‌ها» ادامه دهد، به سرنوشت سلیمانی دچار خواهد شد
برایان هوک گفته است اگرجانشین قاسم سلیمانی راه او را «در کشتن آمریکایی‌ها» ادامه دهد، به سرنوشت سلیمانی دچار خواهد شد

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، قرار است هفته آینده در غیاب وزیرخارجه کشور گزارش سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران را به سمع اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برساند.

مایک پومپئو وزیرخارجه آمریکا قرار است روز چهارشنبه دور جدید سفرهای خارجی خود را آغاز کند که یکی از مقاصد سفر وی اوکراین است.

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا جمعه چهارم بهمن ماه گفت به همین خاطر آقای هوک گزارش وزارت خارجه را به این کمیته تحویل خواهد داد.

ارائه گزارش سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران در حالی است که بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران با حملات پهپادهای آمریکایی در عراق، مجلس نمایندگان آمریکا به طرحی برای محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری کشور برای آغاز جنگ با ایران رای داد.

همچنین گزارش‌های ابتدایی که کاخ سفید در رابطه با کشتن سلیمانی به کنگره ارسال کرده، با مخالفت و تردید جدی برخی نمایندگان مواجه شده، به طوری که حتی سناتور جمهوری‌خواه مایک لی، گفته است استدلال‌های کاخ سفید بدترین گزارشی بوده که طی ۹ سال اخیر در سنا مشاهده کرده و به همین خاطر باید بر اختیارات ترامپ برای آغاز جنگ با ایران محدودیت وضع شود و هر اقدام نظامی باید توافق قانونگذاران آمریکایی را پشت سر خود داشته باشد.

مجلس نمایندگان آمریکا - با اکثریت دموکرات‌ها- اخیرا رای به محدود کردن اختیارات ترامپ برای هر اقدام نظامی جدید علیه ایران داد و قرار است این لایحه به زودی در سنای آمریکا که در اختیار جمهوری‌خواهان است به رای گذاشته شود.

این گزارش می‌گوید هنوز سناتورهای آمریکایی به دیدگاه واحدی در این مورد نرسیده‌اند.

بعد از کشته شدن سلیمانی، ایران دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق را مورد حمله قرار داد که اگرچه تلفات نظامی نداشت، اما بر اساس گزارش‌ها، برخی نظامیان دچار موج‌گرفتگی شده و برای معاینه به آلمان اعزام شده‌اند.

بعد از حمله پهپادی به سلیمانی، پومپئو نیز گزارشی به مجلس نمایندگان تحویل داد که آنها را قانع نکرد.

در پی کشته شدن سلیمانی، اسماعیل قاآنی جانشین وی شد و آقای هوک گفته است اگر قاآنی راه سلیمانی را «در کشتن آمریکایی‌ها» ادامه دهد، به سرنوشت سلیمانی دچار خواهد شد.

سلیمانی همراه با ابومهدی المهندس، از اعضای بلندپایه گروه حشد الشعبی، و هشت نفر دیگر بامداد ۱۳ دی هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد بر اثر شلیک راکت به خودروهایشان کشته شد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، بلافاصله مسئولیت این حمله را پذیرفت و آن را اقدامی دفاعی در راستای حفاظت از پرسنل نیروهای ایالات متحده دانست.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG