لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

ترامپ در آرژانتین: دیدارهای مهمی برنامه‌ریزی شده است


دونالد ترامپ شامگاه پنجشنبه وارد بوئنوس آیرس شد.
دونالد ترامپ شامگاه پنجشنبه وارد بوئنوس آیرس شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه هشتم آذر ماه برای حضور در نشست سران کشورهای عضو گروه ۲۰ وارد آرژانتین شد.

نشست دو روزه سران گروه ۲۰ جمعه در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین آغاز می‌شود.

دونالد ترامپ بعد از ورود به بوئنوس آیرس در توییتر خود نوشت که برنامه فشرد‌‌ه‌ای طی دو روز آینده خواهد داشت و دیدارهای مهمی طی این دو روز برنامه‌ریزی شده است.

در همین حال گزارش حاکی است که هواپیمای آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در مسیر خود به آرژانتین دچار نقص فنی شده است و وی نمی‌تواند در مراسم افتتاحیه این نشست حاضر باشد.

دفتر صدر اعظم آلمان اعلام کرده است که هواپیمای حامل آنگلا مرکل لحظاتی پس از بلند شدن از فرودگاه برلین به دلیل بروز مشکلات فنی مجبور به فرود در شهر کلن شده است.

رویترز می‌گوید، در حالی نشست سران کشورهای عضو گروه ۲۰ امروز آغاز خواهد شد که اعضای این گروه در بسیاری از مسائل از جمله تجارت، مهاجرت و تغییرات آب و هوایی اختلاف نظر دارند.

یک منبع در دولت آلمان در خصوص بیانیه پایانی سران گروه ۲۰ در آرژانتین به رویترز گفته است: « امسال، سال خوبی برای چند جانبه گرایی نیست.»

وی اضافه کرده است: مذاکرات خیلی، خیلی دشوار است.

هرچند این منبع دولتی آلمان توضیح بیشتری در خصوص اختلافات ارائه نکرده است، اما رویترز می‌گوید، تنش های تجاری با توجه به جنگ تعرفه‌ها بین آمریکا و چین یکی از موارد اختلافی است و احتمالا بر مذاکرات گروه ۲۰ در آرژانتین سایه خواهد افکند.

طبق این گزارش، انتظار می رود نشست کنونی گروه ۲۰ یکی از مهمترین اجلا‌س‌های سران برای مهار بحران اقتصادی از زمان نخستین نشست در سال ۲۰۰۸ باشد.

رویترز می‌گوید، همه نگاه‌ها به نتیجه نشست دونالد ترامپ و رئیس جمهوری چین دوخته شده است.

آنجل گوریا، دبیرکل سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، به رویترز گفته است، درصورت تاکید دونالد ترامپ بر افزایش تعرفه‌ها، کاهش رشد اقتصاد جهانی تشدید خواهد شد.

در همین حال یک مقام که در جریان تهیه بیانیه پایانی گروه ۲۰ است به رویترز گفت، پس دو روز و نیم مذاکره تقریبا دو سوم پاراگراف‌ها تایید شده اند.

وی با این حال اضافه کرده است: اما هنوز در خصوص موضوع‌هایی مانند تجارت، تغییرات اقلیمی، پناهندگان، چند جانبه گرایی و فولاد توافقی حاصل نشده است.

این در حالی است که دونالد ترامپ پیشتر در همین روز گفت، به دلیل توقیف سه کشتی اوکراینی توسط روسیه و بازداشت سرنشینان آنها دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در حاشیه اجلاس کشورهای گروه ۲۰ در آرژانتین را لغو کرده است.

پیشتر مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود برنامه دیدارهای دونالد ترامپ با دیگر سران کشورهای عضو گروه ۲۰ کاملا پر است و وی قرار است دیدارهایی را با رهبران آلمان، ژاپن، آرژانتین، هند و کره جنوبی داشته باشد.

طبق این گزارش دونالد ترامپ همچنین در حاشیه این نشست با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین دیدار خواهد کرد.

با استفاده از توییتر و گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG