لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

آغاز سفر آسیایی ترامپ با ورود به ژاپن: «انتظار می‌رود با پوتین دیدار کنیم»


دونالد ترامپ و همسرش ملانیا، در پایگاه هوایی یوکوتا در غرب توکیو
دونالد ترامپ و همسرش ملانیا، در پایگاه هوایی یوکوتا در غرب توکیو

دونالد ترامپ سفر ۱۲ روزه خود به کشورهای آسیایی را، ۱۴ آبان ماه با ورود به ژاپن آغاز کرده‌است. رئیس‌جمهوری ایالات متحده به خبرنگاران همراه خود در هواپیما گفته است انتظار می‌رود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دیدار کند.

هواپیمای آقای ترامپ صبح روز یک‌شنبه در پایگاه هوایی ایالات متحده در توکیو، پایتخت ژاپن، به زمین نشست. در جریان سفر هشت‌ساعه‌ای که از هاوایی به توکیو انجام شد، دونالد ترامپ به خبرنگاران همراه خود گفت انتظار می‌رود با آقای پوتین دیدار کند.

او طی نزدیک به دو هفته آینده، علاوه بر نخست‌وزیر ژاپن با مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، جان دای کوانگ، رئیس‌جمهوری ویتنام و رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلپین در این کشورها، و شماری دیگر از مقام‌های ارشد آسیایی در جریان نشست‌های پیش‌رو دیدار می‌کند.

بنا بر گزارش‌های یکی از مهم‌ترین محورهای سفر ترامپ و دیدارها با مقام‌ها، بحران شبه‌جزیره کره و عملکرد نظامی و اتمی کره شمالی خواهد بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا خود در پیوند با دیدار احتمالی با رئیس‌جمهوری روسیه به این موضوع اشاره کرده و گفته است «ما می‌خواهیم تا پوتین به ما در جریان کره شمالی کمک کند. و ما با رهبران زیادی دیدار خواهیم کرد».

ترامپ تاکید کرده است که پیونگ‌یانگ «مشکل بزرگی برای ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان است و ما می‌خواهیم این [مشکل] حل شود».

دونالد ترامپ و همسرش ملانیا، در پایگاه هوایی یوکوتا در غرب توکیو، با شماری از ۵۰ هزار نیروی نظامی ایالات متحده، مستقر در ژاپن، نیز دیدار کرده‌اند. علاوه بر ژاپن، کره جنوبی نیز از دیگر کشورهای اصلی‌ شرق آسیا است که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند.

هر دو کشور کره جنوبی و ژاپن، سالیانه رزمایش‌ها و تمرین‌های مشترک نظامی نیز با آمریکا برگزار می‌کنند. این رزمایش‌ها خود موضوع یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح‌شده در ماه‌های اخیر و پس از بالا گرفتن تنش‌های ناشی از آزمایش‌های موشک‌های دوربرد و نیز شـشمین آزمایش هسته‌ای در کره شمالی، است. چین و روسیه خواستار تعلیق رزمایش‌ها در برابر تعلیق آزمایش‌های پیونگ‌یانگ هستند؛ آن‌چه نه با موافقت دولت پیشین آمریکا همراه شد و نه تا کنون با موافق دولت فعلی.

دونالد ترامپ در جریان سخنرانی خود در پایگاه یوکوتا اظهار داشت «ژاپن یک شریک ارزشمند و هم‌پیمانی حیاتی برای ایالات متحده است».

شینزو ابه، نخست‌وزیر ژاپن از جمله حامیان سیاست‌های شدید دولت فعلی آمریکا علیه پیونگ‌یانگ به‌شمار می‌رود. آقایان ابه و ترامپ که هر دو به گلف علاقه‌مند هستند، قرار است همراه هیدکی ماتسو‌یاما، یکی از برترین گلف‌بازان جهان که اهل ژاپن است، به بازی گلف نیز بپردازند.

مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، مقام دیگری که ترامپ به دیدار او خواهد رفت و رهبری یکی از مهم‌ترین متحدان آمریکا را برعهده دارد، از جمله چهره‌های سیاسی‌ست که خواستار استفاده حداکثری از روش‌های دیپلماتیک شده‌است. رئیس‌جمهوری آمریکا زمانی سیاست‌های آقای مون را «ضعیف» توصیف کرده بود که خود با واکنش‌هایی انتقادی از سوی شماری از سیاستمداران در سئول روبه‌رو شده بود.

XS
SM
MD
LG