لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

رویارویی لفظی ترامپ و رئیس دیوان عالی ایالات متحده


جان رابرتز، رئیس دیوان عالی آمریکا، نهاد ارشد قضائی آن کشور است
جان رابرتز، رئیس دیوان عالی آمریکا، نهاد ارشد قضائی آن کشور است

رئیس‌جمهوری آمریکا و رئیس دیوان عالی آن کشور که عالی‌ترین نهاد قضائی ایالات متحده است، در رخدادی کم‌سابقه، اظهارات و سخنان انتقادآمیزی را رد و بدل کرده‌اند.

بگومگو میان دونالد ترامپ و جان رابرتز، پس از آن آغاز شد که رئیس‌جمهوری آمریکا، ۲۹ آبان ماه، یکی از قضات کشورش که حکمی علیه سیاست‌های مهاجرتی او داده بود را «قاضی اوبامایی» توصیف کرد.

قاضی رابرتز، رئیس دیوان عالی آمریکا، که خود توسط جمهوری‌خواهان به عضویت این نهاد مرجع قضایی درآمده، سخنان آقای ترامپ را رد کرده‌است.

او ۳۰ آبان ماه گفته است «ما قضات اوبامایی یا قضات ترامپی نداریم؛ ما قضات بوشی یا قضات کلینتونی نداریم».

اشاره جان رابرتز به روسای جمهوری پیشین و فعلی کشورش است که بنا بر قانون مسئول معرفی قاضی منتخب خود برای کرسی‌های دیوان عالی آمریکا هستند. این قضات باید سپس به تائید سنای ایالات متحده برسند.

رابرتز در آستانه «روز شکرگزاری» -یک تعطیلی ملی در آمریکا- می‌گوید «استقلال نهاد قضائی چیزی‌ست که همه ما باید شکرگزار آن باشیم».

ترامپ از سوی دیگر به این سخنان واکنش نشان داده‌است و استقلال قضات فدرالی که از سوی روسای جمهوری پیشین کشورش معرفی و توسط سنا تائید شده‌اند را زیر سوال برده‌است.

او در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است «قاضی‌القضات جان رابرتز، ببخشید، شما حقیقتا «قضات اوبامایی» دارید و آن‌ها دیدگاه‌های بسیار متفاوتی در مقایسه با آدم‌هایی که مسئول حفظ امنیت کشور ما هستند، دارند».

این البته نخستین باری نیست که دونالد ترامپ به انتقاد از قاضی یا قضات کشورش می‌پردازد. برای نمونه در بهمن ماه ۱۳۹۵ او در واکنش به لغو فرمان مهاجرتی‌اش توسط یک قاضی، حکم او را «مسخره» و خودش را «به اصطلاح قاضی» توصیف کرده بود.

در جریان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ آقای ترامپ، خودِ جان رابرتز را نیز به‌خاطر رای سرنوشت‌ساز او به بیمه درمانی اوباما در سال ۲۰۱۲، هدف انتقاد قرار داده بود. رای قاضی رابرتز عملا جلوی لغو این قانون را در آن زمان گرفت.

رویترز، اسوشیتدپرس، اروپای آزاد|ت|خ
XS
SM
MD
LG