لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

ترامپ از شرکت‌های آمریکایی خواست تا به دنبال جایگزینی برای چین باشند


دونالد ترامپ می‌گوید، آمریکا احتیاجی به چین ندارد.
دونالد ترامپ می‌گوید، آمریکا احتیاجی به چین ندارد.

در ادامه جنگ تجاری بین واشینگتن و پکن و پس آن که چین تعرفه واردات ۷۵ میلیارد دلار کالای آمریکایی را افزایش داد، دونالد ترامپ از شرکت های آمریکایی خواست تا به دنبال جایگزینی برای تجارت با چین باشند.

دونالد ترامپ در توییتر خود اعلام کرده است که عصر روز جمعه اول شهریور به اقدام تازه چین در افزایش تعرفه کالاهای آمریکایی پاسخ خواهد داد. در همین حال، یک مقام کاخ سفید گفته است، امروز رئیس جمهوری آمریکا با مشاوران اقتصادی نشستی برگزار می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا نوشته است: صادقانه بگویم مابه چین احتیاجی نداریم و بدون آنها خیلی هم بهتر خواهیم بود. چین سال‌های سال و دهه‌ها مبالغ عظیمی از پول را از طریق آمریکا برای خود ساخته یا از ایالات متحده به سرقت برده است، (این روند) می بایست و باید متوقف شود.

دونالد ترامپ در ادامه تاکید کرده است: از این رو از اینجا از شرکت‌های بزرگ آمریکایی می‌خواهم كه سریعاً به دنبال جایگزینی برای چین باشند ، از جمله آوردن شرکت‌های خود به خانه و ساختن محصولات در ایالات متحده.

رویترز می‌گوید، مشخص نیست که دونالد ترامپ از چه ابزار قانونی برای وادار کردن شرکتهای آمریکایی به خروج از چین یا توقف ادامه تجارت با چین استفاده خواهد کرد.

ایالات متحده آمریکا پیشتر اعلام کرده بود در دو مرحله یعنی اول سپتامبر و ۱۵ سپتامبر بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالاهای چینی تعرفه ۱۰ درصدی اعمال خواهد کرد. چین نیز در مقابل روز جمعه اعلام کرد بر ۷۵ میلیارد دلار کالاهای آمریکایی تعرفه وضع خواهد کرد.

وزارت بازرگانی چین گفته است بر بیش از پنج هزار کالای وارداتی از آمریکا تعرفه ۵ و ۱۰ درصدی اعمال خواهد کرد. این تعرفه ها شامل کالاهایی چون محصولات کشاورزی از جمله سویا ، گوشت گاو و خوک و همچنین هواپیماهای کوچک خواهد بود.

پکن همچنین تعرفه‌های مربوط به واردات اتومبیل و قطعات خودرو از ایالات متحده را که در دسامبر گذشته جهت تسریع در مذاکرات تجاری بین دو کشور متوقف شده بود، دوباره بازگرداند.

رئیس جمهوری آمریکا پیشتر بر ۲۵۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین تعرفه ۲۵ درصدی وضع کرده بود.

چین نیز در مقابل این اقدام دونالد ترامپ، بر ۱۱۰ میلیارد کالاهای وارداتی از امریکا تعرفه وضع کرده است.

بر اساس آمارهای رسمی آمریکا، در کل سال ۲۰۱۸ تجارت دوجانبه دو کشور بیش از ۴۱۹ میلیارد دلار به نفع چین بود. آمریکا تنها ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات به چین داشت در حالی که چین بیش از ۵۳۹ میلیارد دلار صادرات به آمریکا انجام داده بود.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG