لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۹

ترامپ: از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با مسکو خارج می‌شویم


ترامپ: ما به روسیه اجازه نخواهیم داد دست به نقض یک توافق اتمی بزند، بروند برای خودشان سلاح تولید کنند، در حالی‌که ما اجازه نداریم چنین کاری بکنیم
ترامپ: ما به روسیه اجازه نخواهیم داد دست به نقض یک توافق اتمی بزند، بروند برای خودشان سلاح تولید کنند، در حالی‌که ما اجازه نداریم چنین کاری بکنیم

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید کشورش را از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج می‌کند. این پیمان در سال ۱۹۸۷ بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی امضا شد و هدف از آن نابودی موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد بود.

دونالد ترامپ ۲۸ مهر ماه تصمیم خود را اعلام کرده‌است؛ در همین زمان جان بولتون، مشاور امنیت ملی او نیز به مسکو رفته تا با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در مورد این موضوع و مسائل دیگر مذاکره کند.

ترامپ در عین حال انتقاد مجدد دولت‌های ایالات متحده را تکرار کرده که روسیه این پیمان را نادیده گرفته‌است: «آن‌ها سال‌هاست در حال نقض این پیمان هستند».

او می‌گوید «ما به روسیه اجازه نخواهیم داد دست به نقض یک توافق اتمی بزند، بروند برای خودشان سلاح تولید کنند، در حالی‌که ما اجازه نداریم چنین کاری بکنیم».

رئیس‌جمهوری آمریکا افزوده است «ما باید بتوانیم آن‌گونه سلاح‌ها را تولید کنیم، مگر این‌که روسیه نزد ما بیاید، چین نزد ما بیاید، همه آن‌ها نزد ما بیایند و بگویند: بیایید خِـرد کنیم و هیچ‌یک از ما دست به تولید این‌گونه جنگ‌افزارها نزند. ولی اگر قرار باشد روسیه این کار را بکند و چین این کار را بکند، ولی ما به این پیمان پایبند بمانیم، چنین چیزی غیر قابل قبول است».

کرملین هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده، اما رسانه‌های دولتی روسیه به نقل از یک مقام وزارت خارجه آن کشور گفته‌اند نیت واشینگتن برای خروج از این پیمان، به هدف آمریکا برای «ایجاد جهانی یک‌پارچه» باز می‌گردد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، در سال ۱۹۸۷، بین رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیر کل حزب کمونیست شوروی، امضا و از ژوئن ۱۹۸۸ نیز اجرایی شد. هدف از این پیمان از میان‌بردن موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آن‌ها، با برد ۵۰۰ تا هزار، و هزار تا ۵۵۰۰ کیلومتر بود. این پیمان مربوط به موشک‌های زمینی می‌شود.

با این حال مقام‌های ایالات متحده سال‌هاست می‌گویند روسیه دست به ساخت و توسعه این موشک‌ها زده‌است. در سال ۲۰۱۴ واشینگتن علنا این اتهام را به مسکو وارد کرد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به رادیو اروپای آزاد گفته است «در دو دولت، ایالات متحده و هم‌پیمانان آن تلاش کردند تا روسیه را به اجرای کامل این پیمان به‌طوری‌که قابل راستی‌آزمایی باشد، متقاعد کنند. با این حال روسیه به تولید موشک‌های منع‌شده کروز ادامه داده و به درخواست‌ها برای شفافیت در این مورد بی‌توجهی کرده‌است».

روسیه از سوی دیگر بارها این اتهام‌ها را رد کرده و همزمان گفته است بخش‌هایی از سیستم دفاع موشکی آمریکا در کشورهای اروپایی، برخلاف این توافق و ناقض آن است. خبرگزاری دولتی اسپوتنیک نیز به نقل از یک سناتور روس گفته است «خروج آمریکا از این پیمان، شگفت‌آور نیست… مشخص است که آمریکا هیچ مدرکی ندارد که ثابت کند روسیه این پیمان را نقض کرده‌است».

روزنامه‌های گاردین و نیویورک‌تایمز یک روز پیش از آن‌که آقای ترامپ رسما از نیت خود برای خروج از پیمان منع موشک‌های میان‌برد خبر دهد، گفته بودند واشینگتن متحدان اروپایی خود را از این موضوع باخبر ساخته‌است. با خروج ایالات متحده، این دومین پیمان آمریکا و شوروی خواهد بود که در سال‌های اخیر از سوی واشینگتن کنار گذاشته می‌شود. در سال ۲۰۰۲، دوره ریاست‌جمهوری جرج بوش و ولادیمیر پوتین، آمریکا از «پیمان موشک‌های ضد بالستیک» خارج شده بود.

اروپای آزاد، گاردین، اسپوتنیک|ت
XS
SM
MD
LG