لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

«هدیه انتخاباتی» ترامپ به نتانیاهو؟


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل (سمت راست) و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل (سمت راست) و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا

پس از آنکه دونالد ترامپ از گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو در خصوص یک توافق دفاعی میان آمریکا و اسرائیل خبر داد، نخست‌وزیر اسرائیل این قصد آمریکا را «تاریخی» توصیف کرد و در پیامی خطاب به رئیس جمهوری آمریکا نوشت «ملت یهود هرگز دوستی به این خوبی در کاخ سفید نداشته‌است».

آقای ترامپ در پیامی توئیتری خبر داد که شنبه ۲۳ شهریور با نخست‌وزیر اسرائیل در مورد امکان پیش‌برد توافق نظامی متقابل آمریکا و اسرائیل گفت‌وگو کرده و چنین پیمانی موجب «تقویت اتحاد فوق‌العاده دو کشور» خواهد شد.

دونالد ترامپ با اشاره به دیدار تعیین‌شده بین خود با نخست‌وزیر اسرائیل (در یکی از روزهای اول تا ۴ مهر) در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک افزود که انتظار دارد پس از انتخابات اسرائیل این امر را با بنیامین نتانیاهو مورد بررسی بیشتری قرار دهد.

اندیشه امضای پیمان دفاعی اسرائیل و آمریکا به دهه ۱۹۵۰ بازمی‌گردد اما بعد از حدود هفتاد سال، این امر در آستانه انتخابات اسرائیل مطرح شده‌است.

روزنامه هاآرتص به تازگی خبر داده بود که مشاوران نتانیاهو در تلاش لابی‌گری بوده‌اند تا کاخ سفید را به امضای توافق برای «دفاع از اسرائیل در برابر هر نوع تهدیدی» متقاعد کنند.

اسرائیل به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران و عملکرد و سیاست‌های تهران در منطقه را «تهدید» اصلی برای بقای خود می‌داند.

نتانیاهو در رشته‌مصاحبه‌های کارزار انتخاباتی با رسانه‌های کشورش در شبانه‌روز اخیر گفت که تنها، بقای او در مقام نخست‌وزیری در حالی که دونالد ترامپ نیز امکان امضای پیمان دفاعی مشترک را مطرح کرده، می‌تواند ضامن امنیت قوی برای اسرائیل باشد.

بسیاری از رسانه‌ها و سیاستمداران رقیب نتانیاهو در اسرائیل، اعلام آمادگی اصولی رئیس جمهوری آمریکا برای بررسی احتمال توافق دفاعی مشترک با اسرائیل را «هدیه انتخاباتی» به نتانیاهو تلقی کردند.

نتانیاهو رهبر حزب لیکود یکی از دو نامزد اصلی در انتخابات سه‌شنبه ۲۶ شهریور است. انتخابات زودهنگام اسرائیل چند ماه پیش و در پی آن اعلام شد که آقای نتانیاهو نتوانست برای تشکیل دولت ائتلاف مناسبی شکل بدهد.

به‌نوشته وب‌سایت وای.نت، آقای ترامپ در انتخابات گذشته (فروردین) دو هدیه انتخاباتی به نتانیاهو داد؛ حاکمیت اسرائیل بر جولان را به‌رسمیت شناخت و کلیت سپاه پاسداران ایران را در فهرست تروریستی قرار داد.

وای.نت در همین حال نوشت، امکان عملی شدن چنین پیمانی محل تردید است زیرا از یک‌سو بلندپایگان امنیتی اسرائیل چنین توافقی را «بستن دست و پای اسرائیل و ضربه به آزادی عمل آن» می‌دانند و از سوی دیگر، در آمریکا هم این امر مورد اختلاف است.

ژنرال بنی گانتز، فرمانده پیشین ارتش اسرائیل و رهبر حزب رقیب آبی- سفید، پیش از سخنان روز شنبه آقای ترامپ، گفته بود که در چنین پیمانی، اسرائیل ملزم خواهد بود که هر اقدام خود را با آمریکا هماهنگ کند و این یک اشتباه راهبردی است.

ژنرال گابی اشکنازی، رئیس پیشین ستاد ارتش اسرائیل و از سران حزب رقیب آبی- سفید، یک‌شنبه ۲۴ شهریور گفت «ما همواره تأکید کرده بودیم که سرنوشت و امنیت اسرائیل در دست خود ما است؛ با چنین توافقی، آیا از این به بعد ما برای پرواز بر فراز سوریه نیاز به مجوز داریم؟ آیا باید شاهد روزی باشیم که سربازان تیپ جولانی ما علیه طالبان در افغانستان بجنگند؟».

ژنرال اهود باراک، نخست‌وزیر و وزیر دفاع پیشین اسرائیل، نیز یک‌شنبه به رادیوی دولتی کشورش گفت، مبدل شدن نیت توافق دفاعی مشترک به یک پیمان کامل نیازمند تأیید کنگره است اما از آنجا که اسرائیل کشوری با مرزهای معین نیست، کنگره نمی‌تواند با دولتی که مرزهای کشور آن روشن نیست، این پیمان را نهایی کند.

پشتیبانی از اسرائیل یک موضوع فراجناحی در آمریکا است؛ اما هنوز سران حزب دموکرات در کنگره نگفته‌اند که از توافق دفاعی مشترک آمریکا و اسرائیل حمایت عملی خواهند کرد یا خیر.

چنین توافقی ممکن است هزینه‌های نظامی آمریکا را افزایش دهد هر چند که هنوز ابعاد آن روشن نیست.

انعقاد پیمان دفاعی مشترک آمریکا و اسرائیل، اگر عملی شود، جدای از بسته‌های کمک نظامی آمریکا به اسرائیل است که در طول دهه‌ها ادامه یافته و از چهار سال پیش، گسترش یافته‌است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، چند هفته بعد از امضای برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، که بنیامین نتانیاهو با آن به سختی مخالف بود، بسته کمک ده‌ساله آمریکا به اسرائیل به مبلغ ۳۸ میلیارد دلار را نهایی کرد.

XS
SM
MD
LG