لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

دولت آمریکا از دادگاه فدرال خواست قانون خدمات درمانی اوباما را لغو کند


نمایی از وزارت دادگستری آمریکا در واشینگتن
نمایی از وزارت دادگستری آمریکا در واشینگتن

دولت دونالد ترامپ حملات خود به قانون خدمات درمانی دولت باراک اوباما را تشدید کرده و به یک دادگاه فرجام فدرال گفت با حکم چندی پیش یک قاضی در ایالت تگزاس که آن را مغایر قانون اساسی دانسته، موافق است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه در نامه‌ای به دادگاه استیناف فدرال حوزه پنجم که متن آن فقط دو جمله بود گفت با حکم قاضی دادگاه ناحیه فرت وورث در ایالت تگزاس موافق است.

قاضی رید اوکانر در ماه دسامبر حکم داد که قانون خدمات درمانی ارزان (یکی از مصوبات مهم دولت باراک اوباما) چون مردم را به خرید بیمه درمانی موظف می‌کند برخلاف قانون اساسی آمریکاست.

حکم این قاضی در پاسخ به شکایت ائتلافی متشکل از ۲۰ ایالت که در کنترل جمهوری خواهان است، از جمله تگزاس، آلاباما و فلوریدا صادر شد. در این شکایت ادعا شده بود که با توجه به تغییر قانون مالیاتی توسط دولت دونالد ترامپ قانون خدمات درمانی اوباما مغایر قانون اساسی است.

قانون خدمات درمانی ارزان مصوب سال ۲۰۱۰ که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت باراک اوباما در عرصه سیاست داخلی بود از زمان تصویب به یکی از اختلاف برانگیزترین موضوعات سیاست داخلی آمریکا بدل شد و جمهوری خواهان از جمله دونالد ترامپ بارها تلاش کرده‌اند آن را لغو کنند.

در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر گذشته دفاع از این قانون یکی از محورهای عمده تبلیغات سیاسی دمکرات‌ها بود و در آن زمان نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که ۸۰ درصد از مردم آمریکا با حفظ بسیاری از خدماتی که این قانون آن را تضمین کرده موافقند. این راهبرد دمکرات‌ها نتیجه داد و آنها با برتری ۳۸ کرسی توانستند کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را به دست بگیرند.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید جوزف هانت، دستیار دادستان کل و تعداد دیگری از مقام‌های دولت آمریکا در نامه خود خطاب به دادگاه فرجام فدرال نوشتند: «وزارت دادگستری به این نتیجه رسیده که حکم دادگاه محلی تگزاس باید تایید شود.»

آنها افزودند که در آینده نزدیک مستندات حقوقی بیشتری به دادگاه تسلیم خواهند کرد.

در سال ۲۰۱۲ نیز قانون خدمات درمانی اوباما یک چالش قضایی مهم را پشت سرگذاشت. در آن مورد اکثریت قضات دیوان عالی آمریکا رای دادند که تعهدات شخصی افراد که در این طرح درنظر گرفته شده نوعی مالیات است که فقط کنگره آمریکا اختیار وضع آن را داد.

اما رید اوکانر، قاضی یکی از نواحی ایالت تگزاس در ماه دسامبر حکم داد که با توجه به تصویب طرح مالیاتی ۱.۵ تریلیون دلاری دونالد ترامپ در کنگره که جریمه‌ها را حذف می‌کند دیگر نمی‌توان تعهدات شخصی افراد در چارچوب قانون خدمات درمانی اوباما را قانونی تلقی کرد.

در مقابل گروهی متشکل از ۱۷ ایالت که اکثر آنها در کنترل دمکرات‌هاست از جمله کالیفرنیا و نیویورک، روز دوشنبه استدلال کرد که قانون خدمات درمانی ارزان مطابق قانون اساسی است.

اين گروه در بخشی از نامه خود نوشت: «شکايات شخصی نمی‌تواند نتايج اين قانون را به چالش بکشد چون هيچکس از مفاد اين قانون که بين خريد بيمه درمانی و عدم خريد آن به او حق انتخاب می‌دهد متضرر نخواهد شد.»

بر اساس مرکز خدمات درمانی دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۲ میلیون نفر در طرح تبدیل پوشش بیمه و خدمات درمانی اوباما ثبت نام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG