لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

لیز چنی، منتقد ترامپ در حزب جمهوریخواه، کرسی خود در کنگره را از دست می‌دهد


لیز چنی دختر دیک چنی، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا، و در سه دوره اخير یکی از چهره‌های برجسته حزب جمهوریخواه در کنگره بوده است
لیز چنی دختر دیک چنی، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا، و در سه دوره اخير یکی از چهره‌های برجسته حزب جمهوریخواه در کنگره بوده است

لیز چنی، یکی از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ در حزب جمهوریخواه، در انتخابات مقدماتی برای تعیین نامزد این حزب در ایالت وایومینگ از نامزد مورد حمایت ترامپ شکست خورد و در نتیجه نخواهد توانست در انتخابات میان دوره‌ای کنگره شرکت کند.

در پی حمایت آقای ترامپ از هریت هیگمن، نامزد دیگر حزب جمهوریخواه در ایالت وایومینگ، خانم چنی و مسئولان کارزار انتخاباتی او می‌دانستند که کسب آراء کافی بسیار دشوار خواهد بود.

خانم چنی دختر دیک چنی، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا، و در سه دوره اخير یکی از چهره‌های برجسته حزب جمهوریخواه در کنگره بوده است. او از هم اکنون خود را برای ادامه مشاغل سیاسی فراتر از کنگره و احتمالا نامزدی حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آماده می‌کند که در آن صورت بار دیگر در مقابل دونالد ترامپ قرار خواهد گرفت.

خانم چنی روز چهارشنبه ۲۶ مرداد در مصاحبه‌ با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» آقای ترامپ را خطر بزرگی برای جمهوریت در آمریکا توصیف کرد و افزود: «شکست دادن او مستلزم ائتلاف گسترده‌ای از جمهوریخواهان، دمکرات‌ها و مستقل‌هاست و هدف من این است که بخشی از این ائتلاف باشم».

او مشخصا نگفت که در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد خواهد شد ولی افزود: «در مورد این تصمیم فکر می‌کنم».

خانم چنی در سخنرانی برای هوادارانش، شکست در انتخابات مقدماتی ایالت وایومینگ را سرآغاز فصل جدیدی از فعالیت سیاسی خود توصیف کرد و گفت: «کار ما هنوز پایان نیافته است».

او به کارنامه آبراهام لینکلن اشاره کرد که پس از شکست در انتخابات کنگره توانست در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی برسد و اتحاد آمریکا را در جنگ داخلی حفظ کند.

نتایج انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه در ایالت وایومینگ و پیروزی رقیب خانم چنی با برتری ۳۰ درصد از آراء بار دیگر نشان می‌دهد که حزب جمهوریخواه با سرعت در حال چرخش به راست است.

این حزب که در دهه‌های گذشته در احاطه سیاستمداران فعال در عرصه امنیت ملی و محافظه‌کاران متمایل به محافل اقتصادی نظیر دیک چنی بود اکنون تحت سیطره دونالد ترامپ، شگردهای پوپولیستی او و از همه مهمتر افرادی است که پیروزی جو بایدن و شکست آقای ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری را انکار می‌کنند.

خانم چنی در بخش دیگری از سخنرانی غروب سه‌شنبه خود گفت: «از روز ششم ژانویه و حمله به ساختمان کنگره تاکید کرده‌ام که برای جلوگیری از بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید هر آنچه که لازم باشد انجام خواهم داد».

فضای اجتماع انتخاباتی نامزد پیروز که در شهر شاین ایالت وایومینگ برگزار شد کاملا متفاوت بود. هریت هیگمن، وکیل سرشناس صنعت دامپروری که در آخرین انتخابات برای تعیین فرماندار ایالت وایومینگ در رتبه سوم قرار گرفت، پیروزی خود را در میان هوادارانش که همه آن‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ به دونالد ترامپ رای داده بودند جشن گرفت.

او در بخشی از سخنان خود گفت: «ما مدیون پرزیدنت ترامپ هستیم که به خوبی می‌داند ایالت وایومینگ در کنگره فقط یک نماینده دارد و نباید آن را از دست داد».

خانم هیگمن همچون دونالد ترامپ و پیروانش به دروغ ادعا کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ تقلب شده است.

شکست لیز چنی را می‌توان یکی از بزرگترین پیروزی‌های اردوی ترامپ در فصل انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا تلقی کرد.

دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی خود نوشت: «لیز چنی باید از رفتار ناشایست و سخنان مغرضانه خود علیه دیگران خجالت بکشد. او بالاخره می‌تواند در عمق فراموشی سیاسی ناپدید شود و مطئن هستم که در آنجا از موقعیت فعلی خود خوشحال‌تر خواهد بود».

انتخابات مقدماتی برای تعیین نامزدهای حزب جمهوریخواه برای انتخابات میان دوره‌ای کنگره روز سه‌شنبه در ایالت آلاسکا نیز برگزار شد. در این انتخابات سناتور لیزا مورکوفسکی، یکی دیگر از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ، و همچنین سارا پالین، نامزد معاون رئیس‌جمهوری در انتخابات سال ۲۰۰۸ و یکی از هواداران سرسخت آقای ترامپ، به پیروزی رسیدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG