لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

ترامپ می‌گوید احتمالا هفته آینده شکست کامل داعش اعلام می‌شود


دونالد ترامپ چهارشنبه در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی علیه داعش سخنرانی کرد.
دونالد ترامپ چهارشنبه در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی علیه داعش سخنرانی کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه ۱۷ بهمن عنوان کرد که تا هفته آینده احتمالا شکست صد درصدی گروه موسوم به «خلافت اسلامی» یا داعش اعلام خواهد شد.

آقای ترامپ که در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی علیه داعش سخنرانی داشت به دستاوردهای این ائتلاف در میدان‌های نبرد سوریه و عراق پرداخت و گفت که دو سال قبل، وقتی که هدایت دولت ایالات متحده را عهده‌دار شده بود، داعش سرزمین‌های گسترده‌ای را در این دو کشور در اختیار داشت و از این رو یکی از اولین اقدامات او این بود که از پنتاگون بخواهد نقشه‌ای برای شکست داعش تهیه کند.

به گفته وی، اما «اکنون نیروهای آمریکایی همراه شرکای آمریکا در ائتلاف و نیروهای دموکراتیک سوریه تقریبا تمام این سرزمین‌ها را آزاد کرده‌اند».

رئیس جمهوری آمریکا وسعت سرزمین‌های آزادشده در عراق و سوریه از دست داعش را «حدود ۲۰ هزار مایل مربع» دانست و همچنین گفت که از رهبران داعش و «۶۰ مقام اصلی» آنها نیز دیگر کسی باقی نمانده و «تقریبا همه آنان از بین رفته‌اند».

دونالد ترامپ اما با این حال هشدار داد که داعش «در صدد تجدید سازمان است» و همین «بخش کوچکی از آن نیز که باقی مانده است، می‌تواند خطرناک باشد».

ائتلاف بین‌المللی برای شکست داعش سپتامبر سال ۲۰۱۴ با رهبری آمریکا آغاز شد. ۷۴ کشور و پنج نهاد بین‌المللی عضو این ائتلاف هستند که به گفته رئیس جمهوری آمریکا توانسته‌اند «پنج میلیون شهروند غیرنظامی» را از چنگ داعش نجات دهند.

دونالد ترامپ در ادامه سخنان خود گفت: «ما پیروزی پشت پیروزی داشتیم. ده‌ها هزار پیکارجوی داعش به کلی از بین رفته‌اند. خلافت اسلامی از هم پاشیده شده است. و به زودی صد در صد زمین‌ها از داعش پس گرفته خواهد شود.»

وی سپس به سفر اخیر خود به عراق و دیدار با ژنرال‌های آمریکایی مستقر در این کشور اشاره کرد و گفت که از آنها پرسیده عملیات آزادسازی باقی زمین‌ها چقدر طول خواهد کشید و جواب شنیده که یک هفته.

دونالد ترامپ اواخر آذر ماه پیروزی برابر داعش را اعلام کرد و از تصمیم خود برای فراخوان نیروهای آمریکایی از سوریه خبر داد. این تصمیم اگرچه واکنش‌ منفی برخی اعضای کنگره آمریکا را به دنبال داشت، اما رئیس جمهور آمریکا گفت که او به حفظ جان سربازان آمریکایی فکر می‌کند و باقی مانده عناصر داعش را کشورهایی مثل ترکیه می‌توانند از بین ببرند.

آقای ترامپ در انتهای سخنان خود خواستار ادامه همکاری کشورهای عضو ائتلاف برای مبارزه با پیکارجویان اسلام‌گرا شد و تاکید کرد که این یک «پیکار مشترک» است.

منبع: پخش زنده از صدای آمریکا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG