لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۴

استیضاح ترامپ در سنا در میان جدال لفظی دو حزب از سر گرفته شد


جلسه سنا در روز اول بهمن در حالی‌که آدام شیف، دادستان اصلی دمکرات‌ها، در حال سخنرانی‌ست
جلسه سنا در روز اول بهمن در حالی‌که آدام شیف، دادستان اصلی دمکرات‌ها، در حال سخنرانی‌ست

استیضاح رئیس‌جمهوری ایالات متحده در سنا که سومین مورد در تاریخ آن کشور است از سر گرفته شد؛ در حالی‌که دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات بر سر آیین‌نامه و مقررات و مسائل دیگر به جدال لفظی پرداختند.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا، جلسه اول بهمن ماه را آغاز کرد: در حالی‌که روند دادرسی در سنا را «عادلانه» و روند استیضاح در مجلس نمایندگان که اکثریت در آن با دمکرات‌ها است را «ناعادلانه» توصیف کرد.

سناتور مک‌کانل گفته است «وکلای رئیس‌جمهوری بالاخره فرصت این را پیدا کردند که دفاعیات رئیس‌جمهوری را ارائه کنند».

در دیگر سو رهبران حزب دمکرات گفتند قوانین و ضوابطی که مک‌کانل اعلام کرده «فریب‌کاری» و «لاپوشانی» برای حفاظت از ترامپ است.

چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات در سنا پس از سناتور مک‌کانل سخنرانی کرده و آیین‌نامه اعلام‌شده را «ننگ ملی» توصیف کرده‌است.

آدام شیف، دادستان اصلی دمکرات‌ها در روند استیضاح در سنا که به مانند جلسات دادگاه است، نیز سناتور مک‌کانل را متهم کرده قصد حفاظت از دونالد ترامپ را دارد و مانع از ارائه اسناد و یا حضور شاهدانی شده که می‌توانند در روند دادرسی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند.

دادرسی در مورد لوایح استیضاح در سنا قرار است شش روز در هفته، به‌جز یک‌شنبه‌ها، ادامه داشته باشد.

یک روز پیش از ازسرگیری جلسات، وکلای آقای ترامپ جزئیات دفاعیاتی که قرار است علیه دمکرات‌ها ارائه‌کنند را مطرح کردند.

مجلس نمایندگان آمریکا، که اکثریت در آن با دمکرات‌ها است، دونالد ترامپ را به «سوءاستفاده از قدرت»، و «ایجاد مانع بر سر تحقیقات کنگره» با جلوگیری از شهادت مقام‌ها و نهادهای دولتی در روند تحقیقات متهم کرده‌است.

این اتهام‌ها در پیوند با گفت‌وگوی تلفنی آقای ترامپ با رئیس‌جمهوری اوکراین، و طرح خواسته تحقیق در مورد رقبای سیاسی‌اش به ویژه جو بایدن مطرح شده‌اند.

شرحی از دفاعیات تیم وکلای آقای ترامپ که ۱۱۰ صفحه دارد، تاکید کرده رئیس‌جمهوری هیچ کار اشتباهی انجام نداده و جرمی مرتکب نشده است.

وکلای ترامپ می‌گویند، مجلس نمایندگان «از قانون اساسی به‌طور خطرناکی منحرف شده که سنا باید فورا و شدیدا آن را محکوم کند».

انتظار می‌رود دمکرات‌ها تلاش کنند تغییراتی در مقررات پیشنهادی سناتور مک‌کانل ایجاد کنند تا به این طریق شاهدانی به روند دادرسی احضار شوند.

دمکرات‌ها در عین حال به زمان‌بندی مطرح‌شده نیز انتقاد دارند و می‌گویند جلسات تا پاسی از شب و حتی بامداد روز بعد ادامه پیدا می‌کند و به این صورت شهروندان قادر به تماشای آن نخواهند بود.

از سوی دیگر میچ مک‌کانل گفته جلوی اصلاحیه‌ها و تغییرات پیشنهادی دمکرات‌ها برای آن‌که شاهدانی به سنا احضار شوند را می‌گیرد و تصمیم‌گیری در مورد آن را به بعد موکول می‌کند.

در نخستین رای‌گیری در سنا، اصلاحیه سناتور دمکرات شومر برای ارائه فوری اسناد از سوی کاخ سفید، اسنادی که دادستان‌های دمکرات خواستار آن هستند، رد شد؛ اکثریت جمهوری‌خواه به طرح رای منفی داد و اقلیت دمکرات در سنا به تائید آن رای داد.

پس از تصویب مقررات، دمکرات‌های مجلس نمایندگان که به‌مانند «دادستان‌ها» در این دادگاه عمل خواهند کرد، علیه دونالد ترامپ طرح دعوی خواهند کرد.

برکناری ترامپ به دو سوم آرای نمایندگان سنا نیاز دارد. از آن‌جایی که اکثریت در سنا با سناتورهای جمهوری‌خواه است، چنین چیزی تقریبا غیرممکن برآورد شده‌است.

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی
XS
SM
MD
LG