لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۶

ترامپ: ایران بهتر است مراقب باشد


دونالد ترامپ در باغ گل سرخ کاخ سفید در ژوئن امسال
دونالد ترامپ در باغ گل سرخ کاخ سفید در ژوئن امسال

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در واکنش به اعلام خبر افزایش غنی‌سازی اورانیوم از سوی تهران، گفته «ایران بهتر است مراقب باشد».

خبرگزاری رویترز از دونالد ترامپ نقل کرده که گفته است «ایران بهتر است مراقب باشد». خبرگزاری فاکس به نقل از آقای ترامپ افزوده که «ایران کارهای بد زیادی انجام می‌دهد».

این نخستین واکنش آقای ترامپ پس از نشست خبری اعضای دولت حسن روحانی در تهران و ادامه کاهش تعهدات در قبال برجام است. دولت ترامپ سال پیش از توافق اتمی شکل‌گرفته در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما خارج شد.

شبکه خبری فاکس می‌گوید ترامپ تاکید کرده که جمهوری اسلامی «هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد یافت».

تهران اتهام‌ها در مورد تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای را رد کرده‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار تازه خود را در جمع خبرنگاران در موریس‌تاون، نیوجرسی آمریکا، ابراز کرده، اما توضیح چندانی نداده و سخن دیگری نگفته‌است.

پیش از او مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، به‌عنوان نخستین مقام بلندپایه دولت، در واکنش به خبر افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط تهران، در توئیتر خود نوشته بود: «گسترش اخیر برنامه هسته‌ای ایران منجر به انزوا و تحریم‌های بیشتری خواهد شد. کشورها باید استاندارد طولانی‌مدت حق غنی‌سازی صفر برای برنامه هسته‌ای ایران را اعاده کنند. حکومت ایران، مسلح به سلاح‌های هسته‌ای، حتی یک خطر بزرگتر را برای جهان رقم خواهد زد».

ترامپ پیشتر نیز در مورد ایران که ایران باید «مراقب» اقدامات خود باشد، هشدار داده بود. او پیش از سفر به ایالت نیوجرسی در پاسخ به پرسشی در مورد ایران، گفته بود: خواهیم دید که درباره ایران چه رخ خواهد داد. ایران باید خیلی خیلی محتاط باشد.

دولت ایران پس از آن‌که اقدامات طرف‌های اروپایی در کاهش شدید فروش نفت و روابط مالی و تجاری را چندان موثر بر درآمدهای خود ندید، با اعلام «مهلت» به اروپا، اعلام کرد اقداماتی گام‌به‌گام را برای کاهش تعهدات هسته‌ای پی می‌گیرد.

در همین راستا بود که روز یک‌شنبه اعلام شد جمهوری اسلامی از این پس به محدودیت غنی‌سازی تعیین‌شده در برجام، یعنی میزان ۳.۶۷ درصد، پایبند نیست و میزان غلظت را «بر اساس نیاز» افزایش خواهد داد.

هرچند هنوز دقیقا مشخص نیست غنی‌سازی تا چه اندازه افزایش خواهد یافت، اما یک مقام دولت تهران به رویترز گفته بود این میزان در روزهای پیش‌رو به پنج درصد خواهد رسید.

واشینگتن، اقدامات تهران را «اخاذی از جامعه جهانی و تهدید امنیت منطقه‌ای» توصیف کرده است. ایران اعتراضات و نگرانی‌های ایالات متحده را «طنز تلخ» نامیده‌است.

طی ساعت‌های گذشته مقام‌های دیگر کشورها و نیز اتحادیه اروپا نیز به خبر افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم واکنش نشان داده‌اند.

رویترز، فاکس، رادیو فردا/ت
XS
SM
MD
LG