لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

ابراز امیدواری ترامپ به دستیابی به توافق جدید با ایران


دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا،
دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا،

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت با اشاره به این که قوی ترین، شدید ترین و دقیق ترین تحریم ها علیه ایران اعمال خواهد شد، ابراز امیدواری کرده است که ایالات متحده به توافق جدید و «عادلانه‌ای» با ایران دست یابد.

رییس جمهوری آمریکا که در شهر الکارت در ایالت ایندیانا در گردهمایی جمهوریخواهان صحبت می کرد، باردیگر از دولت باراک اوباما به دلیل امضای توافق هسته ای با ایران انتقاد کرد و گفت، این توافقی «فاجعه بار» است چرا که به ایران اجازه می دهد تا آستانه دستیابی به سلاح هسته ای برنامه خود را به جلو ببرد.

وی تصریح کرد، با توجه به این، دیگر کشورهای پول دار در منطقه به (رقابت با ایران پرداخته) و به دنبال سلاح هسته ای خواهند رفت.

دونالد ترامپ در ادامه به بیان نکات منفی برجام پرداخت و گفت:‌ طبق این توافق ایران ۱۵۰ میلیارد دلار دریافت می کند وعلاوه بر آن یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار پول نقد نیز دریافت کرد که ایران آنها را صرف فعالیت های ویرانگر و مرگبار خود در سراسر خاورمیانه کرده است.

رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد: ما قوی ترین، شدیدترین و دقیق ترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال خواهیم کرد.

دونالد ترامپ در ادامه گفت، من امیدوارم بتوانم با آنهابه توافقی دستیابیم، توافقی خوب، یک توافق عادلانه - یک توافق خوب که برای آنها بهتر باشد، اما ما نمی توانیم به آنها اجازه بدهیم که به سلاح هسته ای دستیابند.

رییس جمهوری آمریکا گفته است: ما می بایست به سایت های ایران دسترسی داشته باشیم. ما می بایست به سایت های نظامی آنها دسترسی داشته باشیم تا مطمئن شویم که آنها تقلب نمی کنند.

مقام های ایران پیشتر هرگونه مذاکره دوباره درباره برجام را رد کرده اند.

این در حالی است که دونالد ترامپ روز چهارشنبه هشدار داد «ایران یا باید مذاکره کند یا اتفاق دیگری خواهد افتاد».

پس از آنکه روز سه شنبه دونالد ترامپ اعلام کرد که آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به «برجام» خارج خواهد شدو علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های تعلیق شده ایران، مجازات‌های تازه‌ای علیه تهران وضع می‌کند، کاخ سفید نیز گفت، تحریم های تازه تا هفته آینده آماده خواهند شد.

ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا پس از دو سال مذاکرات سرانجام در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی جامع برای حل‌وفصل برنامه اتمی تهران دست یافتند که علاوه بر تعطیلی برخی از فعالیت‌های اتمی ایران بسیاری از تحریم‌های آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل علیه تهران را نیز به حال تعلیق در آورد.

دونالد ترامپ از زمان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ مخالف سرسخت این توافق بوده و آن را «بدترین توافق ممکن» توصیف کرده بود.

دونالد ترامپ همچنین در ادامه سخنرانی خود برجام را مایه «شرمساری» آمریکا دانست و به مساله بازداشت ملوانان آمریکایی در دوران توافق هسته ای توسط ایران اشاره کرد و گفت، به یاد بیاورید ۱۰ ملوان که در برابر چشم جهانیان تحقیر شدند و بدون دلیل بازداشت شدند.

ملوان نیروی دریایی آمریکا دی ماه ۱۳۹۴ پس از آنکه گفته می شود «قایق‌های حامل آنها وارد حریم دریایی ایران شد» از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران بازداشت شدند و یک شب در اسارت ایران بودند.

در دوران کوتاه بازداشت ملوانان، از آنها فیلمبرداری شد و عکس هایی از آنها منتشر شد.

دونالد ترامپ در بخش دیگری از سخنرانی خود به انتقاد از «پرداخت پول» در ازای آزادی شهروندان آمریکایی از ایران در دوران باراک اوباما پرداخت.

با استفاده از گزارش های شبکه تلویزیونی «سی بی اس» و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG