لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۶

ترامپ: دمکرات‌ها خواستار ضعف و انفعال در برابر ایران هستند


دونالد ترامپ می‌گوید: ایران به خاطر تحریم‌ها و پایان توافق [هسته‌ای] اکنون دچار هرج و مرج اقتصادی‌ است.
دونالد ترامپ می‌گوید: ایران به خاطر تحریم‌ها و پایان توافق [هسته‌ای] اکنون دچار هرج و مرج اقتصادی‌ است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، دمکرات‌ها و رهبر آنها در مجلس سنا را به انفعال و نشان دادن ضعف در برابر ایران متهم ساخت و از تصمیم خود برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با تهران دفاع کرد.

توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران در دوره باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین دمکرات آمریکا، و با رایزنی‌های وزیر خارجه او، جان کری، ممکن شد، توافقی که آقای ترامپ از ابتدا مخالف آن بود و آن را «بدترین توافق ممکن» توصیف می‌کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه ۱۱ بهمن در صفحه توئیتر خود نوشت: «[چاک] شومر و دمکرات‌ها از اتخاذ موضع ضعف و انفعال در برابر ایران به شدت جانبداری می‌کنند. آنها خبر ندارند که چه خطری کشورمان را تهدید می‌کند».

یک روز قبل از این توئیت نیز دونالد ترامپ دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا را به خاطر گزارش جدید خود درباره ایران هدف انتقاد شدید قرار داد و آنها را افرادی «ساده‌لوح و خام» نامیده بود.

۱۶ دستگاه اطلاعاتی ایالات متحده در گزارشی به کمیته اطلاعاتی سنا تاکید کرده‌اند که به رغم خروج آمریکا از برجام، ایران به تعهداتش در چارچوب آن پایبند بوده است.

گزارش این نهادهای اطلاعاتی می‌گوید که تهران در حال حاضر فعالیت مهمی در ارتباط با تولید سلاح هسته‌ای ندارد، اما برنامه موشکی این کشور همچنان تهدیدی برای خاورمیانه است.

آقای ترامپ که پیش از این درباره خطر هسته‌ای ایران هشدار داده بود، در واکنش به این گزارش گفت مقامات اطلاعاتی آمریکا شاید باید به مدرسه برگردند.

وی گفته بود: «به نظر می‌رسد وقتی پای خطر ایران به میان می‌آید اطلاعاتی‌ها افرادی منفعل و ساده‌لوح هستند. آنها اشتباه می‌کنند».

این اظهارات اما واکنش نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا، را در پی داشت که آقای ترامپ را به بی‌توجهی به ارزیابی و هشدارهای دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده متهم کرد.

خانم پلوسی روز پنجشنبه به ستایش از مقامات این نهادهای اطلاعاتی پرداخت و گفت کار آنها در بیان «حقیقت» به سنا عملی «شجاعانه» بوده است.

وی سپس عنوان کرد که به نظر می‌رسد دونالد ترامپ «توجه لازم یا علاقه‌ای به شنیدن آن‌چه نهادهای اطلاعاتی به وی می‌گویند، ندارد».

با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیت روز پنجشنبه خود بار دیگر تصمیم به خروج از توافق هسته‌ای با ایران را موثر و «خوب» توصیف کرد و نوشت: «ایران به خاطر تحریم‌ها و پایان توافق [هسته‌ای] اکنون دچار هرج و مرج اقتصادی‌ است».

وی در خاتمه عنوان کرد: «دمکرات‌‌ها ما را در موقعیت بدی قرار دارند، اما اکنون موقعیت‌مان خوب است».

منبع: شبکه اجتماعی توئیتر، خبرگزاری آسوشیتدپرس، رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG