لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۹

ترامپ: در صورت حمله ایران به آمریکایی‌ها ۵۲ نقطه ایران را می‌زنیم


دونالد ترامپ گفته در صورت حمله به آمریکایی‌ها «ما ۵۲ سایت ایران را هدف قرار می‌دهیم، برخی از آن‌هادر سطح بسیار بالا، و مهم برای ایران، و فرهنگ ایران».
دونالد ترامپ گفته در صورت حمله به آمریکایی‌ها «ما ۵۲ سایت ایران را هدف قرار می‌دهیم، برخی از آن‌هادر سطح بسیار بالا، و مهم برای ایران، و فرهنگ ایران».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده با اشاره به تهدیدها و هشدارهای مقام‌های ایران به انتقام‌گیری به‌خاطر کشته‌شدن قاسم سلیمانی، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته در صورت تهدید شهروندان یا منافع کشورش ۵۲ نقطه ایران، از جمله نقاط مهم از نظر فرهنگی، هدف قرار خواهد گرفت.

دونالد ترامپ نوشته تهدیدهای مقام‌های ایرانی در قبال کشته‌شدن کسی‌ست که به‌تازگی یک آمریکایی را کشته و شماری دیگر را زخمی کرده‌بود؛ «اگر نخواهیم به تمام آدم‌هایی که در طول زندگی‌اش کشته بود اشاره کنیم، از جمله به تازگی صدها تظاهرکننده ایرانی».

به نظر می‌رسد اشاره رئیس‌جمهوری ایالات متحده به اعتراضات آبان ماه است که بنا بر گزارش‌های مختلف در آن صدها تن و یا حتی ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند. مقام‌های جمهوری اسلامی ضمن رد گزارش‌های خارجی، خود از ارائه آمار جان‌باختگان سرباز زده‌اند.

ترامپ افزوده قاسم سلیمانی «در حال حمله به سفارت ما بود و در حال آماده‌کردن مقدمات برای ضربه زدن در نقاط دیگر. برای سال‌ها ایران چیزی جز مشکل نبوده است.»

رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داده «بگذارید این به‌عنوان یک هشدار عمل کند، اگر ایران به آمریکایی‌ها یا منافع آمریکا حمله‌ای بکند، ما ۵۲ سایت ایران را (نمادی از ۵۲ آمریکایی که ایران سال‌ها پیش گروگان گرفته بود)، هدف قرار می‌دهیم، برخی از آن‌ها در سطح بسیار بالا، و مهم برای ایران، و فرهنگ ایران، و به آن اهداف، و خود ایران، ضربه‌ای خیلی سریع و خیلی سخت خواهد خورد. ایالات متحده، خواهان تهدید بیشتری نیست!».

رئیس‌جمهوری آمریکا جزئیاتی از این ۵۲ نقطه مهم برای ایران و فرهنگ ایران ارائه نکرده‌است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، پاسخ به پرسش‌های مربوط به این موضوع را به کاخ سفید ارجاع داده‌است و کاخ سفید هنوز اظهار نظری در این مورد نکرده‌است.

ترامپ پیشتر در شامگاه جمعه ۱۳ دی در یک سخنرانی کوتاه اعلام کرده بود که دلیل دستورش برای کشتن قاسم سلیمانی «جلوگیری از جنگ» بوده است.

اشاره او به گروگانگیری، رخدادهای سفارت آمریکا در تهران پس از انقلاب ۵۷ است که در جریان آن ده‌ها نفر گروگان گرفته شدند، و پس از آزادی زنان و آفریقایی‌تبارها، ۵۲ نفر تا مدت ۴۴۴ روز گروگان باقی ماندند.

مقام‌های سیاسی و نظامی ایران طی روزهای گذشته بارها تاکید کرده‌اند که انتقام کشته‌شدن قاسم سلیمانی را خواهند گرفت.

واکنش پومپئو به هشدار کتائب به فاصله‌گرفتن از مراکز آمریکایی

مایک پومپئو در واکنش به گزارش‌های منتشرشده در این مورد که گروه کتائب حزب‌الله عراق از نیروهای امنیتی و ارتش خواسته از پایگاه‌ها و مراکز آمریکایی دور شوند، پستی را منتشر کرده‌است.

وزیر خارجه آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته «اوباش متعلق به ایران، کتائب حزب‌الله، از نیروهای امنیتی عراق خواسته‌اند تا وظایف خود را در حفاظت از سفارت آمریکا در بغداد و نقاط دیگری که آمریکایی‌ها در آن‌ها در کنار مردم خوب عراق کار می‌کنند، رها کنند».

پومپئو افزوده «‌این‌که حکومت ایران به دولت عراق می‌گوید چه باید بکند، زندگی میهن‌پرستان عراقی را با تهدید روبه‌رو می‌کند».

به گفته وزیر خارجه آمریکا «مردم عراق می‌خواهند از زیر یوغ ایران خارج شوند، همین اواخر آن‌ها کنسولگری ایران را آتش زده و با خاک یکسان کردند».

بنا بر گزارش‌ها گروه گردان‌های حزب‌الله عراق از نیروهای امنیتی، پلیس و نظامیان عراقی خواسته بود تا عصر روز یک‌شنبه از پایگاه‌ها و دیگر مراکز و سازه‌های متعلق به آمریکا «حداقل یک کیلومتر فاصله بگیرند».

در جریان حملات به مراکز دیپلماتیک ایران در برخی شهرهای عراق، این مراکز چند بار به آتش کشیده شده‌اند.

XS
SM
MD
LG