لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۳

ترامپ ایران را متهم کرد قصد حمله به چهار سفارتخانه آمریکا را داشت


دونالد ترامپ در این عکس از دسامبر ۲۰۱۸ در کاخ سفید
دونالد ترامپ در این عکس از دسامبر ۲۰۱۸ در کاخ سفید

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس می‌گوید دلیل فوری که به کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، انجامید، این بود که تهران قصد حمله به چهار سفارتخانه آمریکا را داشت.

دونالد ترامپ ۲۰ دی ماه در پاسخ به شبکه خبری فاکس در مورد این چهار سفارت‌خانه گفته «به شما خواهیم گفت احتمالا سفارت بغداد قرار بود باشد».

مجری شبکه فاکس تاکید کرده آیا حملات وسیعی برای هدف قرار گرفتن دیگر سفارت‌خانه‌های ایران برنامه‌ریزی شده بود، آقای ترامپ گفته «می‌توانم فاش کنم که باور دارم احتمالا چهار سفارت بوده است».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده پیشتر تاکید کرده بود که دولت او به اقدامات ایران برای آسیب‌رساندن به پرسنل، شهروندان و منافع آمریکا واکنش سختی نشان خواهد داد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، ایران را مسئول اقدامات گروه‌های شبه‌نظامی در عراق و مناطق دیگر معرفی کرده بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی اما این اتهام‌ها را رد کرده بودند؛ علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، در واکنش به اتهام دست داشتن تهران در حمله به پایگاهی در عراق که به کشته‌شدن پیمانکار آمریکایی انجامید، گفته بود: «ما هرگونه نقش‌آفرینی در حمله به نیروهای آمریکایی را قویا تکذیب می‌کنیم. این ادعای بدون مدرک آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای بمباران و کشتار مردم بر خلاف قوانین بین‌المللی باشد.»

قاسم سلیمانی ۱۳ دی ماه به دستور دونالد ترامپ در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار گرفت و همراه معاون حشد الشعبی و شماری دیگر از نیروهای قدس و شبه‌نظامیان عراقی کشته شد. سپاه پاسداران در ۱۸ دی ماه به دو پایگاه مورد استفاده آمریکا در عراق حمله کرد.

آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران وضع کرد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس از دونالد ترامپ نقل کرده است که «ایالات متحده به مقابله با رفتارهای مخرب و بی‌ثبات‌کننده ایران ادامه خواهد داد».

اسوشیتدپرس در عین حال افزوده است که پرسش‌های داخل آمریکا از دونالد ترامپ و دولت در مورد وجود «تهدیدهای فوری» از سوی قاسم سلیمانی که به هدف قرار گرفتن او انجامید، ادامه دارد. پرسش‌هایی که در روزهای گذشته به‌ویژه شماری از قانون‌گذاران دمکرات آن‌ها را مطرح کرده‌اند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، خود روز جمعه در پاسخ به پرسش مشابهی در مورد «تهدید فوری»، در جریان کنفرانس خبری‌اش گفته بود منظور از این پرسش چیست: «من دقیقا نمی‌دانم چه دقیقه‌ای، ما نمی‌دانیم دقیقا چه روزی قرار است [حمله] انجام شود، ولی کاملا روشن بود. قاسم سلیمانی شخصا در حال برنامه‌ریزی حمله‌ای گسترده و وسیع علیه منافع آمریکا بود و آن حملات [تهدیدی] فوری بودند».

در دیگر سو، نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا، روز جمعه گفته بود «از دیدگاه ما رئیس‌جمهوری -دولت- دست به حمله‌ای تحریک‌آمیز و غیرمتناسب علیه ایران زده‌، که آمریکایی‌ها را با خطر روبه‌رو کرده‌است».

آقای ترامپ از سوی دیگر با انتقاد شدید از خانم پلوسی در حساب کاربری خود در توئیتر، به خبرنگاران گفته «گاهی باید خیلی خیلی فوری» دست به اقدام زد.

منابع: فاکس، اسوشیتدپرس، رویترز
XS
SM
MD
LG