لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

ترامپ: آمریکا در حادثه سکوی موشک ماهواره‌بر ایران دخالتی نداشته است


دونالد ترامپ ابراز امیدواری کرده که ایران بتواند دلایل حادثه در پایگاه موشکی سمنان را مشخص کند.
دونالد ترامپ ابراز امیدواری کرده که ایران بتواند دلایل حادثه در پایگاه موشکی سمنان را مشخص کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه هشتم شهریور تاکید کرده است که ایالات متحده دخالتی در حادثه در سکوی پرتاب موشک ماهواره بر در ایران نداشته است.

دونالد ترامپ در توییتر خود نوشته است، ایالات متحده آمریکا در حادثه فاجعه‌باری که در جریان مرحله نهایی آماده شدن برای سکوی پرتاب سفیر (Safir SLV) در پایگاه سمنان ۱ در ایران روی داد، دخالتی نداشته است.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرده است: بهترین آرزوها را برای ایران دارم و (برای این کشور) در خصوص مشخص کردن آنچه که در این سایت اتفاق افتاده، آرزوی موفقیت می‌کنم.

دونالد ترامپ به همراه توییت خود عکسی را نیز منتشر کرده است.

هنوز ایران به این توییت رئیس جمهوری آمریکا واکنش نشان نداده است.

روز گذشته یک رسانه آمریکایی گزارش داده بود که تصاویر هوایی نشان می‌دهد که اقدام ایران در پرتاب یک موشک ماهواره‌بر، در مرحله ابتدایی دچار مشکل شده و به شکست انجامیده است.

رادیو ملی آمریکا، ان‌پی‌آر، گزارش داده بود که در تصاویر ماهواره‌ای که شرکت «پلـَنـِت» به‌صورت اختصاصی در اختیارش قرار داده، رنگ سکوی پرتاب موشک تغییر یافته و دودی از آن متصاعد شده که احتمالا حاکی از انفجار این موشک درست در زمان پرتاب است.

گزارش ها حاکی است این موشک قرار بوده از «پایگاه فضایی امام خمینی»، در جنوب سمنان پرتاب شود.

ولی روز گذشته ساعاتی پس از انتشار این گزارش، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، این گزارش را رد کرده است.

وزیر ارتباط ایران در توییتر خود نوشته است: «رسیدم چابکسر، ادامه سفر فردا در گیلان. گوشی‌ رو چک کردم ودیدم خیلی‌ها جویای احوال ماهواره‌ی ما شده‌اند. ظاهرا اخباری منتشر شده که سومین تلاش برای استقرار ماهواره در مدار ناموفق بوده. راستش ناهید۱ حالش خوبه، الان هم در آزمایشگاه مستقره. خبرنگاران هم میتونن بیان بازدیدش.»

ن‌پی‌آر و برخی از خبرگزاری‌ها خبر ناکامی ایران در پرتاب این موشک را به نقل از دِیو شمرلِر، کارشناس ارشد «مرکز مطالعات خلع سلاح جیمز مارتین»، در واشینگتن نقل کرده‌اند.

آقای شمِرلِر که از مدتی پیش تصاویر ماهواره‌ای در این زمینه را رصد می‌کرد و نخستین کسی بود که خبر ناکامی ایران را منتشر کرد در مصاحبه‌ای به رادیو فردا گفت که سکوی دوم پرتاب نیز در این محل در حال آماده‌سازی است.

دِیو شمِرلِر به رادیوفردا می گوید :«پرتاب‌های پیشین ایران بیشتر در حال پرواز با شکست مواجه شده و نتوانسته مثلا ماهواره را در مدار قرار دهد اما اینبار می بینیم که این اتفاق در مرکز سکو اتفاق افتاده است. در نتیجه مشکلی در مقطع اولیه پرتاب باید رخ داده باشد».

این درحالیست یک تحلیلگر دیگر حوزه خلع سلاح در این باره معتقد است که آنچه آقای شمِرلِر و همکارانش از تصاویر ماهواره ای ثبت کرده اند احتمالا نشان دهنده آن است که اتفاقی در زمان آماده سازی سکوی پرتاب رخ داده است.

با استفاده از توییتر و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG