لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۱

ترامپ: ریاست نشست شورای امنیت درباره ایران را به عهده خواهم داشت


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه ۳۰ شهریور در حساب کاربری توییتر خود نوشته است ریاست نشست هفته آینده شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ایران را به عهده خواهد داشت.

پیش از این نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، ۱۴ شهریور گفته بود که دونالد ترامپ ریاست یک نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران را بر عهده می‌گیرد.

نیکی هیلی که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، گفته بود که هدف از تشکیل این جلسه بررسی نحوه اعمال فشار بیشتر بر ایران به خاطر نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است.

دیپلمات‌ها می گویند، در صورتی که موضوع نشست شورای امنیت درباره ایران باشد، این کشور می تواند درخواست کند در شورای امنیت سخنرانی کند.

در همین زمینه،نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد دو هفته پیش در بیانیه‌ای گفته بود، موضوع نشست شورای امنیت به ریاست دونالد ترامپ علاوه بر موضوع ایران‌، بر طیف گسترده‌تری از مسائل از جمله اشاعه سلاح های کشتار جمعی متمرکز خواهد بود.

واشینگتن پست نیز هفته گذشته در گزارشی نوشته بود که نمایندگی آمریکا در تماس با دیگر کشورهای عضو شورای امنیت تایید کرده است که ایران محور نشست آتی شورای امنیت نخواهد بود.

با این حال، یک سخنگوی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد تغییر در موضوع نشست شورای امنیت به ریاست دونالد ترامپ را رد کرده و گفته بود، ایالات متحده دستور جلسه را تغییر نداده است، بلکه آن را گسترده تر کرده است.

گسترده تر شدن موضوع نشست شورای امنیت باعث خواهد شد که اعضای شورای امنیت ملزم به دعوت ایران به این جلسه نباشند.

در همین حال، قرار است حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در نشست ۲۵ سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

در حالی که هنوز مشخص نیست که آیا از ایران برای حضور در این جلسه دعوت خواهد شد یا نه، ولی در ایران در خصوص حضور حسن روحانی در این جلسه اختلاف نظر وجود دارد. برخی چهره های سیاسی در ایران خواستار حضور محمد جواد ظریف در این نشست شده‌اند.

دونالد ترامپ، در ۱۸ اردیبهشت تصمیم خروج واشینگتن از توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران، موسوم به برجام را اعلام کرد و از بازگرداندن تحریم های تهران خبر داد.

مقام‌های آمریکایی می گویند، ایران به‌واسطه اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» خود در منطقه خاورمیانه از جمله فعالیت موشکی و کمک به گروه‌های شبه‌نظامی منطقه در واقع به روح برجام پایبند نبوده است.

آمریکا خواهان مذاکره درباره برجام، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است. این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند، تهران به هیچ وجه درباره برجام و برنامه موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.

با استفاده از توییتر و گزارش های رادیو فردا؛ خ.
XS
SM
MD
LG