لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

ترامپ می‌گوید اجازه می‌دهد هیات ایرانی به نیویورک سفر کند


دونالد ترامپ می‌گوید مخالفتی با حضور کشورها در نشست سازمان ملل ندارد.
دونالد ترامپ می‌گوید مخالفتی با حضور کشورها در نشست سازمان ملل ندارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۲۷ هفت شهریور گفته است به نظر او می‌بایست برای هیات همراه حسن روحانی ، ریاست جمهوری ایران برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک ویزا صادر شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ در پاسخ به پرسشی در خصوص سفر هیات ایرانی به نیویورک گفته است، اگر این موضوع به من مربوط بود، اجازه می‌دادم آنها [به نیویورک] بیایند.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرده است: من مطمئناً نمی‌خواهم مانع حضور کسانی شوم که مایل هستند به اینجا بیایند.

قرار است محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، صبح جمعه، ۲۹ شهریور، و حسن روحانی روز دوشنبه، اول مهرماه، تهران را به مقصد نیویورک ترک کنند، اما مقامات ایران روز چهارشنبه گفته‌اند در صورتی که تا ساعات آینده « ویزاها صادر نشود، احتمالاً این سفرها لغو خواهد شد».

به گزارش آسوشیتدپرس، دولت آمریکا بر اساس توافق ایالات متحده و سازمان ملل، آمریکا به عنوان میزبان موظف است برای حضور مقام های کشورهای عضو این سازمان ویزا صادر کند. با این حال، وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص حاضر به ابراز نظر نشده است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل هم روز چهارشنبه به خبرنگاران گفته است، با مقام های دولت آمریکا در خصوص مشکلات برای صدور ویزا برای هیات‌های نمایندگی کشورها در تماس است .

تنش بین ایران و آمریکا به دنبال حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی تشدید شده است. مقام های آمریکایی، ایران را به دست داشتن در این حملات متهم می کنند.

ایران دخالت در حمله به تاسیسات نفتی عربستان را رد می‌کند، ولی می‌گوید شبه نظامیان حوثی حقی «مشروع» برای دفاع از خود دارند.

پیش از این گزارش‌هایی در خصوص دیدار احتمالی دونالد ترامپ و حسن روحانی منتشر شده بود. اما علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی هرگونه مذاکره با آمریکا را رد کرده است.

دونالد ترامپ هم روز سه شنبه اعلام کرد که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیداری با حسن روحانی نخواهد داشت.

آمریکا در تیرماه سال جاری برای تردد دیپلمات‌های ایرانی و اعضای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل متحد و خانواده‌های آنها در نیویورک محدودیت هایی وضع کرد.

دولت آمریکا پیشتر برای تردد محمد جواد ظریف در نیویورک محدودیت هایی را اعلام کرده بود. آنها فقط مجاز هستند در محدوده اقامتگاه رسمی نماینده ایران ، دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی و ساختمان سازمان ملل متحد تردد کنند. آنها همچنین تنها می‌توانند از طریق فرودگاه جان اف کندی نیویورک وارد آمریکا شده و از آن خارج شوند.

با استفاده از آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG