لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

ترامپ خواستار توقف حکم اعدام سه معترض آبان شد؛ واکنش دیگر مقام‌های جهان


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و شماری از مقام‌های کشورهای جهان از جمله سوئد و دانمارک خواستار توقف اجرای حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه متهم اعتراضات آبان ۱۳۹۸ شده‌اند.

دونالد ترامپ در توییتی به فارسی نوشته است: «سه نفر در ایران برای شرکت کردن در تظاهرات محکوم به مرگ شده اند. اعدام آنها در هر لحظه قابل انتظار است. اعدام این سه نفر پیامی اسفناک به دنیا می‌فرستد و نباید انجام شود.»

ان لیند، وزیر امور خارجه سوئد از تایید حکم اعدام سه معترض آبان ابراز نگرانی کرده است.

او تاکید کرده است که سوئد قویا با مجازات اعدام در هرزمان و هر شرایط مخالف است.

یپ کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک نیز خواستار بازبینی حکم اعدام این سه معترض شده است.

وزیر امور خارجه دانمارک از صدور حکم اعدام برای این سه نفر عمیقا ابراز نگرانی کرده است.

یپ کوفورد تاکید کرده است، تداوم نقض حقوق بشر در ایران و استفاده از مجازات اعدام همچنان مایه نگرانی است.

علی احساسی، نماینده ایرانی تبار پارلمان کانادا نیز «اعدام نکنید» را توییت کرده است.

خبر تایید حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی را ابتدا چند روز پیش یکی از وکلای آنها منتشر کرده بود و سخنگوی قوه قضائیه روز ۲۴ تیر رسما آن را تایید کرد.

طی ۲۴ ساعت گذشته انتشار خبر تایید حکم اعدام معترضان آبان واکنش های گسترده داخلی و بین المللی داشته است و میلیون‌ها توئیت از سوی ایرانی‌های سراسر جهان با هشتگ «اعدام نکنید» در توئیتر منتشر و برای ساعاتی به ترند اول جهانی تبدیل شد.

به دنبال موج گسترده اعتراض ، روز چهارشنبه وکلای این سه متهم اعلام کردند که به آنها برای نخستین بار اجازه داده شد که به پرونده متهمان در مرحله اجرای احکام دسترسی پیدا کنند.

وکیل امیرحسین مرادی یکی از سه متهم محکوم به اعدام اعتراضات آبان ۹۸ گفته است پرونده متهمان ایرادهای متعدد دارد و وکلای سه متهم تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ را ارائه کرده‌اند.

بابک پاک نیا در توییتر خود نوشته است: «منتظر خبر توقف اجرای حکم باشید.».

این وکیل دادگستری همچنین در اینستاگرام خود گفته است، این پرونده ایرادهای متعدد و فاحشی دارد و با حضور وکلای متهمان روند اجرای احکام این سه متهم متوقف خواهد شد.

وی تاکید کرده است که در مرحله دادسرا هیچ وکیلی حضور نداشته است. براساس قانون پرونده‌هایی که مجازات آنها حبس ابد و اعدام است، باید در تحقیقات مقدماتی وکیل حضور داشته باشد.

بابک پاک‌نیا اضافه کرده است، تنها متهمی که وکیل داشته امیرحسین مرادی بود که وکیلش من بودم و اجازه دخالت در پرونده به من داده نشد.

این وکیل دادگستری تاکید کرده است: همین یک دلیل برای نقض این حکم اعدام کافی است.

بابک پاک نیا در ادامه گفته است مقام‌های قوه قضائیه ایران اکنون پذیرفته‌اند که اجازه دهند که سه وکیل تعیینی متهمان در پرونده دخالت کنند.

XS
SM
MD
LG