لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

ترامپ: جان کری در فکر ریاست‌جمهوری است


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۱۲ شهریور گفت که جان کری، وزیر خارجه سابق ایالات متحده، خود را برای رقابت با وی در انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کند.

دونالد ترامپ در توئیتی نوشت: «می‌بینم که جان کری، پدر توافق هسته‌ای لغو شده ایران، در فکر ریاست‌جمهوری است. من خیلی باید خوش‌شانس باشم- هرچند در حال حاضر وضعیت خیلی خوب به نظر می‌رسد- برای من!»

آقای ترامپ از مخالفان اصلی توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام است و روز ۱۸ اردیبهشت آمریکا را از این توافق بیرون کشید. وی بارها از برجام به عنوان «بدترین توافق» یاد کرد و آن را دستپخت جان کری دانست.

آقای کری از چهره‌های شاخص حزب دمکرات است و در سال ۲۰۰۴ رقیب جرج بوش پسر در انتخابات ریاست‌جمهوری بود ولی شکست خورد.

جان کری روز یکشنبه در برنامه تلویزیونی «سی بی اس» حضور احتمالی خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ را رد نکرد، ولی گفت طرح موضوع انتخابات ریاست جمهوری باعث انحراف افکار عمومی از انتخابات میاندوره ای ۲۰۱۸ خواهد شد.

جان کری در این مصاحبه گفته است: صحبت کردن (درباره انتخابات) ۲۰۲۰ در حال حاضر کاملا منحرف کردن توجهات و اتلاف وقت است. آنچه اکنون ما نیاز داریم این است که بر انتخابات ۲۰۱۸ متمرکز شویم. ما نیاز داریم که اعتماد کشور را کسب کنیم و در جهت بهتر و به شیوه معقول تر حرکت کنیم.

این در حالی است که آسوشیتدپرس به نقل از مشاوران جو بایدن، معاون باراک اوباما می گوید که وی اطمینان دارد که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲ قادر است که بر دونالد ترامپ به پیروزی برسد.

طبق این گزارش، دوستان و مشاوران آقای بایدن می‌گویند که وی تا ژانویه (دی ماه سال جاری) برای تصمیم گیری به ارزیابی این موضوع خواهد پرداخت.

این در حالی است که رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ، پیشتر گفته بود، جو بایدن به لحاظ ذهنی «عقب افتاده» است.

به گزارش آسوشیتدپرس، انتخابات میاندوره ای آمریکا که در ششم نوامبر برگزار می شود، نتایج آن به نوعی تحت تاثیر میزان محبوبیت رئیس جمهوری قرار دارد. پیروزی هریک از دو حزب جمهوریخواه یا دمکرات در انتخابات میاندوره ای تاثیر مستقیمی بر عملکرد رئیس جمهوری در دو سال آینده خواهد گذاشت.

با استفاده از توییتر و گزارش‌ها «سی بی اس» و آسوشیتدپرس، خ.ک.
XS
SM
MD
LG