لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

ترامپ: رهبر ایران مراقب حرف زدنش باشد


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه ۲۷ دی‌ماه به اظهارات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در خصوص رویکرد ایالات متحده و اروپا در قبال ایران واکنش نشان داده و گفته است، او باید مراقب حرف‌هایش باشد.

دونالد ترامپ در حساب کاربری توییتر خود نوشته است: «رهبر به اصطلاح معظم ایران که این اواخر چندان عظمتی برایش باقی نمانده، حرف‌های بدی درباره آمریکا و اروپا زده است. اقتصاد آن‌ها رو به نابودی است و مرد‌م‌شان در عذاب. او باید خیلی مواظب حرف‌ زدنش باشد.»

علی خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه تهران در واکنش به اقدام بریتانیا، فرانسه و آلمان برای فعال کردن مکانیسم حل‌ اختلاف در توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام گفت: «بعد از خروج آمریکا از برجام، من گفتم که به این کشورها اعتماد ندارم و آنها در خدمت آمریکا خواهند بود.»

او این کشورها را «پادوی آمریکا» و «حقیر» خواند و گفت: «آمریکا که ارباب شما بود، نتوانست ملت ایران را به زانو درآورد، شما کوچک‌تر از آن هستید که بتوانید.»

سه کشور اروپایی شریک برجام روز سه‌شنبه، ۲۴ دی‌ماه، خبر دادند که مکانیسم حل اختلاف را علیه تهران فعال می‌کنند، مکانیسمی که می‌تواند در نهایت باعث اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بشود.

بریتانیا و فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای با اشاره به عدول مرحله به مرحله ایران از تعهدات برجامی خود نوشتند که «به دلیل اقدام‌های ایران چاره‌ای نمانده» جز این‌ که مکانیسم حل اختلاف را فعال کنیم.

فرانسه و بریتانیا همچنین حل بحران هسته‌ای ایران را در گرو مذاکرات فراگیر با آمریکا برای امضای قرارداد جدید هسته‌ای که موضوع موشکی ایران و نقش این کشور در خاورمیانه را شامل شود، پیش کشیده‌اند.

دونالد ترامپ در اردیبهشت سال گذشته آمریکا را از برجام خارج کرد. او می گوید این توافق نگرانی‌ها در مورد حمایت ایران از گروه‌های مسلح در سطح منطقه و برنامه‌های موشکی ایران را حل نمی‌کند.

بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث شده است که این کشور برای فروش نفت خود دچار مشکل شود.

در همین زمینه، آژانس بین‌المللی انرژی روز گذشته گزارش ماهانه خود را منتشر کرده که می‌گوید در ماه دسامبر صادرات نفت ایران به ۳۰۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است. این رقم در دوران پیش از تحریم‌ها ۲.۵ میلیون بشکه بود.

منابع: توییتر و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG