لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

کیم جونگ‌اون: اگر به‌دنبال غیر اتمی شدن نبودم، اینجا نمی‌آمدم


رهبران دو کشور (از راست: ترامپ و کیم) دقایقی پیش از آغاز مذاکرات در رزو نهم اسفند در هانوی
رهبران دو کشور (از راست: ترامپ و کیم) دقایقی پیش از آغاز مذاکرات در رزو نهم اسفند در هانوی

رهبران ایالات متحده و کره شمالی، دومین روز از مذاکرات خود در مورد توافقات تازه برای غیر اتمی شدن شبه‌جزیره کره را در هانوی، پایتخت ویتنام، آغاز کرده‌اند.

دونالد ترامپ در آغاز این دیدار تاکید کرد او برای دستیابی به یک توافق نهایی «عجله‌ای ندارد» و کیم جونگ‌اون گفت «تمام تلاش خود را برای رسیدن به یک نتیجه مثبت» به کار خواهد گرفت.

رهبر کره شمالی در عین حال به خبرنگاران گفته است «اگر به‌دنبال غیر اتمی شدن نبودم، به اینجا نمی‌آمدم». ترامپ سپس افزود «این احتمالا بهترین پاسخی‌ست که تا حالا شنیده‌اید».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، و کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی که روز گذشته دیداری کوتاه با هم داشتند و همراه دو تن از وزرا و مشاوران خود شام خوردند، اکنون وارد گفت‌وگوهای جزئی در مورد خلع سلاح کره شمالی می‌شوند.

انتظار می‌رود دو طرف پس از صرف ناهار کاری، در مراسم امضای توافق تازه شرکت کنند. پس از آن قرار است رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری با رسانه‌ها حاضر شود و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهد.

رسانه‌های دولتی کره شمالی بامداد نهم اسفند ماه گفته بودند که آقای کیم و آقای ترامپ، در جریان شام در شب هشتم اسفند ماه در هانوی، تبادل نظر «صادقانه و عمیقی» داشته‌اند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی گفته است که ترامپ و کیم از پیشرفت در روابط دو طرف از زمان نشست سنگاپور تا کنون، ابراز خوشحالی کرده‌اند.

رسانه‌های رسمی کره شمالی گفته‌اند دو طرف راه‌های دستیابی به نتایجی «جامع و تاریخ‌ساز» در مذاکرات پیش‌رو در هانوی را بررسی کرده‌اند.

دومین دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون در حالی انجام شده که نخستین دور از مذاکرات آن‌ها در سنگاپور، به گام‌هایی عملی برای برچیدن زرادخانه هسته‌ای کره شمالی نیانجامید.

پیونگ‌یانگ هرچند دست به اقداماتی نمادین زده و فعالیت برخی از تاسیسات خود را نیز متوقف یا معلق کرده، اما اقدام تاثیرگذاری در تاسیسات مهمی مانند یانگ‌بیان انجام نداده است.

التبه کره شمالی طی این مدت از انجام آزمایش‌های هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک نیز خودداری کرده‌است. این موضوع خود با استقبال دونالد ترامپ روبه‌رو شده‌است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در موارد مختلف تاکید کرده‌است توقف آزمایش‌ها نشانه خوبی‌ست و او عجله‌ای در مسیر خلع سلاح زرادخانه هسته‌ای پیونگ‌یانگ ندارد.

رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته در پاسخ به این پرسش که آیا از خواسته خود در خصوص خلع سلاح هسته‌ای «عقب نشینی» کرده، گفت: «نه».

کیم جونگ‌اون نیز گفت که رهبران دو کشور برای حضور در نشست دوم موانع زیادی را از پیش روی خود برداشته‌اند.

دونالد ترامپ در حساب کاربری خودر در توئیتر نیز نوشته بود دیدار بسیار خوبی با رهبر کره شمالی داشته و در انتظار ادامه مذاکرات در روز پنجشنبه است.

اسوشیتپرس، کی‌ان‌سی‌ای، آریرنگ، رویترز، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG