لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

رهبران آمریکا و کره شمالی در دیدار تاریخی خود به توافق رسیدند

دیدار تاریخی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، بامداد روز سه‌شنبه ۲۲ خردادماه در سنگاپور برگزار شد. محور اصلی مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ و تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره بود و به یک توافقنامه ختم شد.

دیدار تاریخی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، بامداد روز سه‌شنبه ۲۲ خردادماه در سنگاپور برگزار شد.

این نخستین بار است که یک رئیس‌جمهور در مسند قدرت آمریکا با یک رهبر کره شمالی دیدار می‌کند. محور اصلی مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ و تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره بود.

ابتدا گفت‌وگوی دو نفره دونالد ترامپ و کیم جونگ اون فقط با حضور دو مترجم برگزار شد. سپس مذاکرات با حضور مشاوران ارشد دو طرف ادامه یافت.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا، جان کلی رئیس دفتر کاخ سفید، و جان بولتون، مشار امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، در ادامه مذاکرات صبح روز سه‌شنبه در کنار دونالد ترامپ حضور داشتند.

بر اساس توافقنامه به‌دست‌آمده دراین دیدار، طرفین تعهد کردند که به سمت خلع سلاح کامل هسته‌ای شبه‌جزیره کره حرکت کنند و در عین حال ایالات متحده متعهد شد به کره شمالی ضمانت‌های امنیتی بدهد.

۱۲:۰۱ ۲۲.۳.۱۳۹۷

در این سند همکاری، تعهد دو رهبر به «ارتقای صلح و رفاه و امنیت در شبه جزیره کره و جهان» مورد تاکید قرار گرفته است.

۱۲:۰۰ ۲۲.۳.۱۳۹۷

در پایان سند همکاری دو کشور همچنین تاکید شده است که دنباله مذاکرات دو کشور توسط مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، و مقامی همتراز او از کره شمالی «در نزدیک ترین تاریخ ممکن» انجام خواهد شد.

۱۱:۵۷ ۲۲.۳.۱۳۹۷

شبکه تلویزیونی سی ان ان هم اکنون محل برگزاری نشست خبری دونالد ترامپ را نشان می دهد که دقایقی دیگر قرار است پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشد.

۱۱:۵۶ ۲۲.۳.۱۳۹۷

در متن کامل سند همکاری آمریکا و کره شمالی که به امضای دو رهبر رسید و به دست خبرگزاری رویترز رسیده است آمده است که این دو گفت وگویی «جامع و عمقی و صادقانه» داشتند.

۱۱:۴۳ ۲۲.۳.۱۳۹۷

چهار نکته اصلی در سند همکاری رهبران آمریکا و کره شمالی عبارتند از:

تعهد دو کشور به برقراری مناسبات تازه

تلاش مشترک دو کشور برای برقراری صلح باثبات و ماندگار در شبه جزیره کره

تعهد کره شمالی به تلاش در راه غیراتمی شدن کامل این شبه جزیره

و تعهد دو کشور به «بازیافت بقایای» اسرا و زندانیان

۱۱:۳۵ ۲۲.۳.۱۳۹۷

در همین حال متن سندی که دو رهبر امضا کردند در رسانه ها و شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد؛ در این سند چهار نکته اصلی برجسته شده است.

۱۱:۳۳ ۲۲.۳.۱۳۹۷

وزیر خارجه چین در بیانیه ای که به همین منظور منتشر کرد اشاره می کند که «مهم ترین و دشوارترین» بخش این مسئله «امنیتی» این است که آمریکا با کره شمالی «مذاکراتی برابر» داشته باشد.

۱۱:۳۲ ۲۲.۳.۱۳۹۷

خبرگزاری فرانسه گزارش می دهد که چین، حامی اصلی کره شمالی در طول این سال ها، در واکنش به نشست دو رهبر در سنگاپور، این دیدار را «تاریخی» توصیف کرده و «غیر اتمی» شدن کامل کره شمالی را خواستار شد.

به گفته وزیر خارجه چین، با تحقق این خواسته تنش در شبه جزیره کره از میان خواهد رفت.

۱۰:۵۵ ۲۲.۳.۱۳۹۷

خبرگزاری ها گزارش می دهند که دو رهبر پس از دست دادن و خداحافظی جزیره سنتوسا، محل برگزاری جلسه سران در سنگاپور، را ترک کرده اند.

دونالد ترامپ ساعتی دیگر در یک نشست خبری به پرسش ها پاسخ خواهد داد، اما کیم جونگ اون در کنارش نخواهد بود.

طبق گزارش ها، رهبر کره شمالی قرار است بلافاصله به کشورش بازگردد.

۱۰:۳۸ ۲۲.۳.۱۳۹۷

رهبر کره شمالی نیز دیدار خود با رئیس جمهور آمریکا را «تاریخی» توصیف کرد و گفت: «تصمیم گرفتیم گذشته را پشت سر بگذاریم.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG