لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

هیئت بلندپایه آمریکا راهی ترکیه شد؛ «خشم» ترامپ در جریان گفت‌وگو با پلوسی


بر سر خروج آمریکا از سوریه بین دولت دونالد ترامپ و کنگره آمریکا اختلافات تازه‌ای شکل گرفته‌است (ترامپ و پلوسی، رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا)
بر سر خروج آمریکا از سوریه بین دولت دونالد ترامپ و کنگره آمریکا اختلافات تازه‌ای شکل گرفته‌است (ترامپ و پلوسی، رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا)

یک هیئت بلندپایه از مقام‌های دولت آمریکا برای توقف عملیات ترکیه در شمال‌شرق سوریه که گفته می‌شود هدف اصلی آن‌ها درهم‌کوبیدن تشکل‌ها و شبه‌نظامیان کرد است، راهی آنکارا شده‌است.

همزمان گزارش‌ها حاکی از خشم ترامپ در جریان دیدار با نانسی پلوسی‌ست. دونالد ترامپ خود در حساب کاربری‌اش در توئیتر اظهارات تندی علیه نانسی پلوسی مطرح کرده‌است.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری، و مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در راس هیئت اعزامی به ترکیه هستند. این هیئت قرار است با رجب طیب اردوغان نیز دیدار کند.

آقای ترامپ ابراز امیدواری کرده که «دیدار موفقی» صورت خواهد گرفت. ایالات متحده در تلاش برای برپایی آتش‌بس در منطقه است. عملیات ترکیه پس از آن آغاز شد که آقای ترامپ اعلام کرد نیروهای آمریکایی از شمال سوریه خارج می‌شوند.

روز ۲۳ مهر ماه رجب طیب اردوغان به خبرنگاران گفته بود «گفتند آتش‌بس اعلام کن. ما هرگز آتش‌بس اعلام نخواهیم کرد. بر ما فشار می‌آورند تا عملیات را متوقف کنیم. تحریم وضع می‌کنند. هدف ما روشن است. ما نگران هیچ تحریمی نیستیم». [بیشتر بخوانید]

دونالد ترامپ اما در جریان یک کنفرانس خبری در ۲۴ مهر ماه اظهار کرده اگر مذاکرات فرجامی نیابد، تحریم‌های بیشتری علیه ترکیه در راه خواهد بود: «تحریم‌ها، تعرفه‌ها، همه چیز‌هایی که انجام می‌دهیم، انجام می‌دهیم و انجام خواهیم داد، نتایج فاجعه‌باری برای اقتصاد ترکیه خواهد داشت».

دونالد ترامپ در عین حال در بخشی دیگر از این کنفرانس خبری از تصمیم خود مبنی بر خروج نیروها دفاع کرده‌است.

همزمان گفته می‌شود در جریان دیداری که سران کنگره آمریکا با رئیس‌جمهوری در مورد سوریه داشتند، دونالد ترامپ شدیدا از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، انتقاد کرده‌است. در حالی‌که خانم پلوسی می‌گوید آقای ترامپ شدیدا عصبانی شده‌است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده ظاهرا از رای مجلس نمایندگان در نکوهش خروج نیروهای آمریکایی ناخشنود بوده‌است.

سران و نمایندگان دمکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان راهی دیداری با دونالد ترامپ شده‌اند. اما رویترز و شماری دیگر از رسانه‌ها به‌نقل از نمایندگان حاضر گفته‌اند آقای ترامپ اظهارات «تحقیرآمیزی» بیان کرده‌است.

بنا بر این گزارش‌‌ها دونالد ترامپ، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، را «سیاستمدار دسته سوم» توصیف کرده‌است. اندکی بعد نیز خانم پلوسی و دیگر نمایندگان دمکرات این نشست را ترک کرده‌اند.

نانسی پلوسی به خبرنگاران گفته «آنچه ما از سوی رئیس‌جمهوری شاهدش بودیم حاکی از طغیان عصبی بود. گفتن آن هم اندوه‌بار است».

آقای ترامپ اما در حساب کاربری خود در توئیتر پستی تند منتشر کرده و گفته نانسی پلوسی دچار طغیان عصبی شده است «یا او مشکلی با "طبقه بالای" خودش دارد، یا اینکه اصلا از کشور بزرگ ما خوشش نمی‌آید».

شمار نیروهای آمریکایی در خاک سوریه در حدود هزار نفر بود. نیروهای ویژه ارتش ایالات متحده در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، برای نبرد علیه گروه حکومت اسلامی که در آن زمان بخش بزرگی از خاک سوریه را در کنترل داشت، به منطقه اعزام شده بودند. مقام‌های دولت اوباما تاکید کرده بودند که هدف از اعزام این نیروها «تنها نبرد علیه گروه حکومت اسلامی» است.

در روند نبردهای سال‌های گذشته، شبه‌نظامیان کرد در شمال سوریه قدرت و نفوذ پیدا کردند و ترکیه پیشتر نیز علیه آن‌ها حملاتی را انجام داده بود.

اسوشیتدپرس، رویترز، خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آلمان، توئیتر/ت/خ
XS
SM
MD
LG