لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

دیدار ترامپ با ملکه بریتانیا؛ ده‌ها هزار معترض به خیابان‌های لندن آمدند


ملکه الیزابت در قلعه ویندزور از دونالد ترامپ و همسر او، ملانیا، استقبال کرد
ملکه الیزابت در قلعه ویندزور از دونالد ترامپ و همسر او، ملانیا، استقبال کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، در سفر خود به بریتانیا روز جمعه ۲۲ تیر با ملکه این کشور دیدار کرد در حالی که ده‌ها هزار نفر از شهروندان بریتانیایی در اعتراض به سیاست‌های رهبر آمریکا در مرکز لندن دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.

بر اساس گزارش‌ها، ملکه الیزابت در قلعه ویندزور از آقای ترامپ و همسر او، ملانیا، استقبال کرد تا در ادامه مراسم، مهمانی چای ملکه برگزار شود که طبق اعلام کاخ سفید می‌باید ۲۵ دقیقه به طول انجامیده باشد.

رئیس جمهوری آمریکا پیش از این ملکه الیزابت را «زنی فوق‌العاده» توصیف کرده بود. این نخستین سفر دونالد ترامپ در مقام رئیس جمهور آمریکا به بریتانیا محسوب می‌شود که ابتدا قرار بود در بالاترین سطح رسمی ملاقات رهبران دو کشور باشد اما در نهایت این برنامه با تغییراتی انجام شد تا دیگر نتوان از آن به عنوان یک دیدار تمام رسمی نام برد.

آقای ترامپ پیش از دیدار با ملکه الیزابت، گفت‌وگویی با ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در اقامتگاه وی داشت که با کنفرانسی خبری همراه بود و دو رهبر سیاسی به مسائل مختلفی از جمله توافق هسته‌ای با ایران پرداختند.

رئیس جمهوری آمریکا در این کنفرانس تاکید کرد که بریتانیا باید به فشارهایش بر تهران ادامه دهد. وی همچنین گفت که واشینگتن و لندن، هر دو بر سر این که ایران هرگز نباید به سلاح‌های اتمی دست یابد اشتراک نظر دارند.

بریتانیا همراه آلمان و فرانسه، دو کشور اروپایی دیگر طرف توافق هسته‌ای وین، خواستار حفظ برجام است در حالی که دولت دونالد ترامپ اعلام کرده که آمریکا از این توافق خارج می‌شود تا تحریم‌ها علیه تهران بازگردد.

آمریکا خواستار دستیابی به توافق جدیدی با ایران است که برنامه موشکی آن را نیز شامل شود و به حمایت‌های تهران از گروه‌هایی چون حماس، حزب‌الله لبنان و شورشیان حوثی در یمن پایان دهد.

اروپایی‌ها اما می‌گویند، علی‌رغم آن که با آمریکا درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران و اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه، هم‌نظر هستند، اما توافق هسته‌ای را باید حفظ کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز جمعه همزمان با دیدار آقای ترامپ با ملکه الیزابت، ده‌ها هزار نفر در لندن علیه حضور وی در بریتانیا دست به تظاهرات زدند.

یکی از ویژگی‌های این تظاهرات به اهتزاز درآوردن بالنی نارنجی رنگ با عنوان «بچه ترامپ» بود که کاریکاتوری از ترامپ با پوشک بچه ارائه می‌کند در حالی که خشمگین است و فریاد می‌کشد. صادق خان، شهردار لندن، اجازه پرواز این بالن در پایتخت بریتانیا را صادر کرده است که خشم گروه‌های دست راستی در بریتانیا را به دنبال داشت و آن را اهانت‌آمیز خواندند.

این بالن مقابل پارلمان بریتانیا به پرواز درآمد در حالی که خود آقای ترامپ کیلومترها دورتر از پارلمان مشغول دیدارهای خود با رهبران بریتانیا بود.

ترامپ عصر جمعه لندن را به مقصد اسکاتلند برای یک سفر شخصی ترک می‌کند. وی دو روز را در یک باشگاه گلف که متعلق به خود اوست می‌گذراند و سپس راهی اجلاسی در هلسینکی فنلاند می‌شود تا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دیدار داشته باشد.

منابع: خبرگزاری رویترز، شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس نیوز، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG